Okul öncesi öğrencilere etkileşimli çoklu ortamlar ile sayıların öğretimi: Deneysel bir çalışma

Bu çalışmada, okul öncesi 6 yaş (60-72 ay) grubu çocuklara uygulanan 1’den 10’a kadar olan sayı kavramlarını içeren etkileşimli çoklu öğrenme ortamının (EÇÖO) etkisi araştırılmaktadır. Araştırmanın örneklemini anasınıfına devam eden 20 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma bir deney ve bir kontrol grubu olacak şekilde yarı deneysel olarak yürütülmüştür. Sonuç olarak EÇÖO kullanan deney grubu öğrencilerinin son test puanlarında kontrol grubu öğrencilerinin son test puanlarına kıyasla istatistiksel bir fark gözlenememiştir, ancak ortalamalar göz önüne alındığında deney grubu öğrencilerinin sayı kavramı gelişim düzeylerinin çoklu ortamlar ile çalışmayanlara göre daha çok geliştiği gözlenmiştir. Ayrıca her iki gruptaki çocukların sayı korunumu testinden başarılı olmadıkları belirlenmiştir. Çocuklarının sayı kavram düzeyleri gelişimleri arasında cinsiyete bağlı olarak da anlamlı bir fark bulunamamıştır. Deney grubu öğrencilerinin başarıları kullanılan çoklu ortam öğelerinin özellikleri temelinde tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler:

Teaching numbers to preschool students with ınteractive multimedia: An experimental study

This experimental study addresses the effect of a multimedia learning environment including the number concepts from 1 to 10 has been implemented on 6 year-old (60-72 months) children. The sample consisted of 20 students attending to a preschool. A control and experiment group pre-posttest design is administered. As a result, no statistically significant differences were found on posttest. But the average results of the experimental group scores were higher than the same of control group. It has been observed that the preschool students were not successful on the conversation about number concepts in both groups. In addition, gender was not a significant indicator for children’s developments of number concept acquisition. The study provides some interpretations about the effect of multimedia on the increasing performances about the experimental group students which is based on the design features of the multimedia.

___

  • Agus, M., Mascia, M., Fastame, M., Melis, V., Pilloni, M., & Penna, M. (2015). The measurement of enhancement in mathematical abilities as a result of joint cognitive trainings in numerical and visual-spatial skills: A preliminary study. Paper presented at the Journal of Physics: Conference Series.
  • Alabay, E. (2006). Altı yaş okulöncesi dönemi çocuklarına bilgisayar destekli matematiksel kavramların öğretimi. (Yüksek Lisans), Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Alıcıgüzel, İ. (1999). Çağdaş okulda eğitim ve öğretim. Sistem Yayıncılık, İstanbul. Altunbaş, A. (2001). Ana sınıflarına devam eden altı yaş çocuklarının matematiksel kavramları kazanma durumlarının belirlenmesi. (Yüksek Lisans), Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ari, M., & Bayhan, P. (1999). Okul öncesi dönemde bilgisayar destekli eğitim. Ankara: Epsilon Yayincilik.
  • Avcı, N., & Dere, H. (2002). Okul öncesi çocuğu ve matematik. Paper Presented at the 5.Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi, Ankara.
  • Bandura, A., Pastorelli, C., Barbaranelli, C., & Caprara, G. V. (1999). Self-efficacy pathways to childhood depression. Journal of Personality and Social Psychology, 76(2), 258.
  • Baxter, J., & Preece, P. F. (1999). Interactive multimedia and concrete three-dimensional modelling. Journal of Computer Assisted Learning, 15(4), 323-331.
  • Beckmann, S. (2014). The twenty-third ICMI study: primary mathematics study on whole numbers. International Journal of STEM Education, 1(1), 1-8.
  • Bourbour, M., Vigmo, S., & Samuelsson, I. P. (2015). Integration of interactive whiteboard in Swedish preschool practices. Early Child Development and Care, 185(1), 100-120.
  • Brearley Messer, L., Kan, K., Cameron, A., & Robinson, R. (2002). Teaching paediatric dentistry by multimedia: a three-year report. European Journal of Dental Education, 6(3), 128-138.
  • Buyukozturk, S., Kilic Cakmak, E., Akgun, O., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6 ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Charlesworth, R. (2011). Experiences in math for young children (6 ed.). Boston: Cengage Learning.
  • Chen, Y.-N., Lin, C.-K., Wei, T.-S., Liu, C.-H., & Wuang, Y.-P. (2013). The effectiveness of multimedia visual perceptual training groups for the preschool children with developmental delay. Research in Developmental Disabilities, 34(12), 4447-4454.
  • Clements, D. H., & Sarama, J. (2002). The role of technology in early childhood learning. Teaching Children Mathematics, 8(6), 340.
  • Çakmak, O. (1999). Fen eğitiminin yeni boyutu: bilgisayar-multimedya-internet destekli eğitim. DE Ü. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı, 11, 116-125.
  • Çoşkun, F. (1990). Anaokuluna giden beş yaş çocuklarının 1-5'e kadar sayı sembollerini öğrenmelerinde geleneksel eğitim ile bilgisayar eğitiminin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. (Yüksek Lisans), Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Dere, H. (2000). Okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarına bazı matematik kavramlarını kazandırmada yapılandırılmış ve geleneksel yöntemlerin karşılaştırılması. (Yüksek Lisans), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Din, F. S., Calao, J., Ward, K., Chiong, C., & Shuler, C. (2001). The literature. Child Study Journal, 31(2), 95- 102.
  • Dinçer, Ç., & Ulutaş, İ. (1999). Okul öncesi eğitimde matematik kavramları ve etkinlikler. Yaşadıkça Eğitim, 62(6), 11.
  • Elin, L. (2000). Designing and developing multimedia: A practical guide for the producer, director, and writer: Allyn & Bacon, Inc.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 veri analiz yöntemleri. İstanbul: İstatistik Merkezi, 30.
  • Fischer, F. E., & Beckey, R. D. (1990). Begining kindergarteners' perception number. Perceptual and Motor Skills, 70(2), 419-425. doi: 10.2466/pms.1990.70.2.419
  • Fletcher, J., & Tobias, S. (2005). The multimedia principle. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, 117, 133.
  • García, R. R., Quirós, J. S., Santos, R. G., González, S. M., & Fernanz, S. M. (2007). Interactive multimedia animation with macromedia flash in descriptive geometry teaching. Computers & Education, 49(3), 615-63 Garris, R., Ahlers, R., & Driskell, J. E. (2002). Games, motivation, and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, 33(4), 441-467.
  • Gee, J. P. (2003). What video games have to teach us about learning and literacy. Computers in Entertainment (CIE), 1(1), 20-20.
  • Guha, S. (2002). Integrating mathematics for young children through play. Young Children, 57(3), 90-93.
  • Halpern, D., Graesser, A., & Hakel, M. (2007). Learning principles to guide pedagogy and the design of learning environments. Washington, DC: Association of Psychological Science Taskforce on Lifelong Learning at Work and at Home.
  • Haugland, S. W. (2000). Computers and young children. ERIC Clearinghouse on Elementary and Early
  • Heinich, R. (1996). Instructional media and technologies for learning: Simon & Schuster Books For Young Readers.
  • Henderson, L., Klemes, J., & Eshet, Y. (2000). Just playing a game? Educational simulation software and cognitive outcomes. Journal of Educational Computing Research, 22(1), 105-129.
  • Hohmann, M., & Weikart, D. (2000). Küçük çocukların eğitimi. (Çev. S. Saltiel-Kohen & Ü. Öğüt). İstanbul: Hisar Eğitim Vakfı Yayınları.
  • Hussain, S. Y. S., Tan, W. H., & Idris, M. Z. (2014). Digital game-based learning for remedial mathematics students: A new teaching and learning approach In Malaysia. International Journal of Multimedia Ubiquitous Engineering, 9(11), 325-338.
  • Kacar, A. Ö., & Doğan, N. (2007). Okulöncesi eğitimde bilgisayar destekli eğitimin rolü. Akademik Bilişim, 31.
  • Koçak, N. (2001). Erken çocukluk döneminde eğitim ve Türkiye'de erken çocukluk eğitiminin durumu. Milli Eğitim Dergisi, 151, 74-80.
  • Kramarski, B., & Weiss, I. (2007). Investigating preschool children's mathematical engagement in a multimedia collaborative environment. Journal of Cognitive Education and Psychology, 6(3), 411-432.
  • Lepper, M. R., & Malone, T. W. (1987). Intrinsic motivation and instructional effectiveness in computerbased education. Aptitude, Learning, and Instruction, 3, 255-286.
  • Lieberman, D. A., Bates, C. H., & So, J. (2009). Young children's learning with digital media. Computers in the Schools, 26(4), 271-283.
  • Lindl, J. D., Landen, O. L., Edwards, J., Moses, E. I., Adams, J., Amendt, P. A., . . . Scott, R. H. H. (2014).
  • Review of the national ignition campaign 2009-2012 (vol 21, 020501, 2014). Physics of Plasmas, 21(12). doi: Artn 12990210.1063/1.4903459 Marcucci, G., Mrozek, K., Ruppert, A. S., Maharry, K., Kolitz, J. E., Moore, J. O., . . . Bloomfield, C. D.
  • (2005). Prognostic factors and outcome of core binding factor acute myeloid leukemia patients with t(8;21) differ from those of patients with inv(16): A cancer and leukemia group B study.
  • Journal of Clinical Oncology, 23(24), 5705-5717. doi: 10.1200/Jco.2005.15.610 Mayer, R. E. (2005). The cambridge handbook of multimedia learning: Cambridge University Press. Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning: Cambridge University Press.
  • Mayer, R. E. (2011). Multimedia learning and games. Computer Games and Instruction, 281-305.
  • Moeller, K., Fischer, U., Nuerk, H.-C., & Cress, U. (2015). Computers in mathematics education-training the mental number line. Computers in Human Behavior, 48, 597-607.
  • Molenda, M. (2003). In search of the elusive ADDIE model. Performance Improvement, 42(5), 34-37.
  • Moreno, R. (2005). Multimedia learning with animated pedagogical agents. In R. J. Mayer (Ed.), The cambridge handbook of multimedia learning (pp. 507-523). New York: Cambridge University Press.
  • Moreno, R., & Flowerday, T. (2006). Students' choice of animated pedagogical agents in science learning: A test of the similarity-attraction hypothesis on gender and ethnicity. Contemporary Educational Psychology, 31(2), 186-207.
  • Morrison, G. R., Ross, S. M., Kemp, J. E., & Kalman, H. (2010). Designing effective instruction: John Wiley & Sons.
  • Nusir, S., Alsmadi, I., Al-Kabi, M., & Sharadgah, F. (2013). Studying the impact of using multimedia interactive programs on children's ability to learn basic math skills. E-Learning and Digital Media, 10(3), 305-319.
  • Östergren, R., & Träff, U. (2013). Early number knowledge and cognitive ability affect early arithmetic ability. Journal of Experimental Child Psychology, 115(3), 405-421.
  • Pashler, H., Bain, P. M., Bottge, B. A., Graesser, A., Koedinger, K., McDaniel, M., & Metcalfe, J. (2007).
  • Organizing instruction and study to iImprove student learning. IES practice guide. NCER 2007- 2004. National Center for Education Research.
  • Peterson, C. (2003). Bringing ADDIE to life: Instructional design at its best. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 12(3), 227-242.
  • Piaget, J. (2013). Child's conception of number: Selected works (G. Gattegno & F. M. Hodgson, Trans. Reprint of the 1952 edition ed. Vol. 2). London and New York: Routledge.
  • Prensky, M. (2005). Computer games and learning: Digital game-based learning. Handbook of Computer Game Studies, 18, 97-122.
  • Preradovi?, N. M., Uni?, D., & Boras, D. (2014). Multimedia literacy in preschool and primary education. Paper Presented at the 2nd International Conference on Computer Supported Education. Ray, J., & Timms, J. (1993). Parent guide to computers and software for the young child. North Carolina Carolina Computer Access Center.
  • Rogers, P. L. (2002). Designing instruction for technology-enhanced learning: IGI Global.
  • San, P., & Arı, M. (1988). Anaokuluna giden beş-altı yaş çocuklarında sayı ve miktar korunumunun kazandırılmasında bilgisayarla yapılan eğitimin etkisinin incelenmesi. Çocuk Sağlığı ve Eğitimi Dergisi, 3, 27-34.
  • Seels, B., & Glasgow, Z. (1998). Making instructional design decisions: Merrill. Segers, E., & Verhoeven, L. (2003). Effects of vocabulary training by computer in kindergarten. Journal of Computer Assisted Learning, 19(4), 557-566.
  • Sevinç, M. (2003). Bilişsel gelişim ve düşünce becerilerinin gelişimi. In M. Sevinç (Ed.), Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar (pp. 157-168). İstanbul: Morpa Yayınevi.
  • Simon, T. (1985). Play and learning with computers. Early Child Development and Care, 19(1-2), 69-78.
  • Soot, S., & Mackey, M. (2015). Examining the effects of number sense instruction on mathematics competence of kindergarten students. International Journal of Humanities Social Sciences and Education2, 2, 14-31.
  • Soydan, S. (2015). Analyzing efficiency of two different methods involving acquisition of operational skills by preschool children. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 11(1), 129-138.
  • Şimşek, A. (2013). Öğretim tasarımı ve modelleri. In K. Çağıltay & Y. Göktaş (Eds.), Öğretim teknolojilerinin temelleri: Teorileri, araştırmalar, eğilimler (1 ed., pp. 99-116). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekiner, Ö. (1996). Okul öncesi eğitimin önemi ve çocuğa kazandırdıkları. Milli Eğitim Dergisi, 132, 10.
  • Tobias, S., Fletcher, J., Dai, D. Y., & Wind, A. P. (2011). Review of research on computer games. Computer Games and Instruction, 127, 222.
  • Tse-Kian, K. (2003). Using multimedia in a constructivist learning environment in the Malaysian classroom. Australasian Journal of Educational Technology, 19(3), 293-310.
  • Ürkün, M. (1992). Okul öncesi dönemde 4-5 yaşlardaki çocuklara uygulanan matematiksel kavramlara dayalı destekleyici eğitim modelinin yaş ve cinsiyete göre etkisinin incelenmesi (Yüksek Lisans Yüksek Lisans), Hacettepe Üniversitesi.
  • Üstün, E., & Akman, B. (2003). Üç yaş grubu çocuklarda kavram gelişimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 137-141.
  • Van Scoter, J., Ellis, D., & Railsback, J. (2001). Technology in early childhood education: Findings the balance: Northwest Regional Educational Laboratory Portland.
  • Westera, W., Hommes, M., Houtmans, M., & Kurvers, H. (2003). Computer-supported training of psycho-diagnostic skills. Interactive Learning Environments, 11(3), 215-231.
  • Wishart, J. (1990). Cognitive factors related to user involvement with computers and their effects upon learning from an educational computer game. Computers & Education, 15(1-3), 145-150.
  • Wright, J. L., & Shade, D. D. (1994). Young children: Active learners in a technological Age: ERIC. Yaşar, Ş. (2003). Okul öncesi eğitimde bilgisayarın yeri ve önemi. In A. G. Namlu (Ed.), Okul öncesinde bilgisayar öğretimi. Eskişehir: TC Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Yıldız, S. (2010). İlkokuma yazma öğretiminde çoklu ortam uygulamalarının okuma becerisi üzerinde etkililiği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(21), 31-63.
  • Zhang, H. (2009). An educational flash game for preschool children. Paper Presented at the 1st International Conference on Information Science and Engineering (ICISE 2009)
Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1302-9967
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Çukurova Üniversitesi Matbaası