Siyasal Liberalizmde Birey İmgesi: Eleştirel Bir Bakış
Öz
Liberal teoride bireyin toplum içinde nasıl konumlandırılacağına
ilişkin bir konsensustan bahsetmek zordur. Birey sadece ekonomik
çıkarlarının peşinden koşan bir özne olarak kabul edilebildiği gibi
toplumsal işbirliğinin bir parçası olarak da kabul edilmektedir. Siyasal
liberalizm bireyin özerkliğini sağlayacak şekilde bireyi toplumun içinde
konumlandırma çabalarından biridir. Bu çalışma siyasal liberalizmin
bireyi toplum içinde nasıl yerleştirdiğine odaklanmaktadır. Bu
çalışmanın temel amacı siyasal liberalizmin bireyi hem ekonomik
çıkarlarının peşinde koşan bir özne hem de toplumsal işbirliğinde
önemli rol oynayan bir özne olarak inşa ettiğini ortaya koymaktır.
Çalışmada ilk olarak siyasal liberalizmde bireyin ve toplumun nasıl
yerleştirildiği açıklanmaktadır. İkinci olarak siyasal liberalizmin birey
anlayışının toplumdan kopuk bir özne yarattığı eleştirileri dikkate
alınarak birey ve toplum arasındaki ilişkinin etkileşime, iletişime
ve işbirliğine dayanan doğası ortaya koyulmaktadır. Üçüncü olarak
siyasal liberalizmde kamusal ve özel alan ayrımının birey özerkliği
üzerindeki etkileri tartışılmaktadır. Son olarak ise siyasal liberalizmin bireyi toplumdan kopuk olarak konumlandırmadığı gibi toplumu
da bireyin özerkliğini ortadan kaldıracak şekilde kurgulamadığı
aksine bireyin özerkliğini koruduğu savunulmaktadır.
___
- Abbey, R. (2013a). “Introduction: Biography of a Bibliography: Three
Decades of Feminist ResponsetoRawls, Ed. Abbey, R., in Feminist
Interpretations of John Rawls, The Pennsylvania StateUniversityPress,
University Park, 1-23.
- Abbey, R. (2007). “Backtoward a Comprehensive Liberalism?”, Political
Theory, Vol. 35, 1, 5-28.
- Abbey, R. (2013b). “Rawls, Mill, and the Puzzle of Political Liberalism”,
The Journal of Politics, Vol.75, 1, 124-136.
- Berlin, I. (2002). Liberty: Incorporating Four Essays on Liberty, Ed.
Hardy, H., Oxford UniversityPress, Oxford: New York.
- Brettschneider, C. (2007). “The Politics of the Personal: A Liberal Approach”
American Political Science Review, Vol. 101, 1, 19-31.
- Brooks, T. (2015). “The Capabilities Approach and Political Liberalism”,
Eds. Brooks, T. ve Nussbaum, M., in Rawls’s Political Liberalism,
Columbia University Press, New York, 139-173.
- Douglas, R. B. (2012). “John Rawls and the Revival of Political Philosophy:
Where Does He Leave Us?, Theoria: A Journal of Social&Political
Theory, Vol. 59, 133, 81-97.
- Greetis, E. A. (2015). “The Priority of Liberty: Rawls vs. Pogge”, The
Philosophical Forum, Vol. 46, 2, 227-245.
- Gutmann, A. (1985). “Communitarian Critics of Liberalism” Philosophy
and Public Affairs Vol.14, 3, 308-322.
- Kant , I. (1984). “Ahlak Metafiziğini Temellendirme”, Seçilmiş Yazılar,
Remzi Kitabevi, İstanbul.
- Kocaoğlu, M. (2015). John Rawls: Adalet Teorisi ve Temel Kavramları,
2. Baskı, Imaj Yayıncılık, Ankara.
- Laden, A. S. (2013). “Radical Liberals, Reasonable Feminists: Reason,
Power, and Objectivity in Mackinnonand Rawls”, Ed. Abbey, R.,in Feminist Interpretations of John Rawls, The Pennsylvania State University Press, University Park, 24-39.
- Lomasky, L. E. (1990). Persons, Rights, and The Moral Community, Oxford
University Press, Oxford.
- MacIntyre, A. (1984). AfterVirtue: A Study in Moral Theory, 2nd Ed.,
University of Notre DamePress, Notre Dame.
- Mcmahon, C. (2014). “Rawls, Reciprocity and The Barely Reasonable”,
Utilitas, Vol.26, 1, 1-22.
- Mouffe, C. (1991). “Democratic Citizenship and the Political Community”,
Eds. Miami TheoryCollective, in Community At Loose,
The University of Minnesota Press, Minneapolis: Oxford, 70-82.
- Norman, W. (2015). “Rawls on Market and Corporate Governance”, Business
Ethics Quarterly, Vol.25, 1, 29-64.
- Nozick, R. (1974). Anarchy, State, andUtopia, Basic Books, New York.
Okin, S. M. (1989). Justice, Gender, and the Family, Basic books, New York.
- Rawls, J. (1971). A Theory of Justice, Original Edition, Harvard UniversityPress,
Cambridge, MA, 1971.
- Rawls, J. (1994). Political Liberalism, Columbia University Press, New York.
- Rawls, J. (1997). “TheIdea of Public Reason Revisited”, The University
of Chicago Law Review, Vol.64, 3, 765-807.
- Sandel, M. J. (1982). Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge
University Press, Cambridge.
- Sandel, M. J. (1984). “The Procedural Republic and the Unencumbered
Self”, PoliticalTheory, Vol.12, 1, 81-96.
- Schmidtz, D. (2002). “Equal Respect and Equal Shares”, Social Philosophy
and Policy, Vol.19, 1, 244-274.
- Tomasi, J. (2001). Liberalism Beyond Justice: Citizens, Society, and The
Boundaries Of Political Theory, Princeton University Press, New Jersey.
- Waldron, J. (2015). “Isolating Public Reason”, Eds. Brooks, T. ve Nussbaum,
M., in Rawls’s Political Liberalism, Columbia University
Press, New York, 113-137.
- Walsh, M. B. (2012), “Private and Public Dilemmas: Rawls on the Family”,
Polity, Vol.44, 3, 426-445.
- Walzer, M. (1983).Spheres of Justice: A Defense of Pluralism and Equality,
Basic Books, New York.
- Walzer, M. (1990). “The Communitarian Critic of Liberalism”, Political
Theory, Vol.18, 1, 6-23.
- Weithman, P. (2016). Rawls, Political Liberalism and Reasonable Faith,
Cambridge University Press, Cambridge: New York.
- Taylor, C. (2003). Modern Social Imaginaries, Duke University Press,
Durham.
- Taylor, C. (1989). Sources of The Self: The Making of The Modern Identity,
Cambridge University Press, Cambridge: MA.