Belgesel Sinemada Kamera Karşısında Bireyin Durumu

Öz Bu çalışmada belgesel sinemada kamera karşısında bireyin durumu ele alınacaktır. Bu doğrultuda çalışmada bir takım sorulara yanıtlar aranmaktadır. Temel soru ise belgesel sinemada kameranın karşısında birey nasıl yer almaktadır? Bu sorudan hareket ederek kamera karşısında bireyin benlik sunumuna dikkat çekilecektir. Geleneksel resmetme biçimlerinden başlayarak ışıkla resmetme biçimlerine ve son olarak da belgesel sinema ile birey durumuna detaylı olarak yer verilmiştir. Çalışma boyunca benlik sunumu ya da resmetme biçimlerinde bireyin durumu hakkında tarihsel bir süreç izlenmiştir. Bireyin yüzey üzerine resmedilmesi ile başlayan kendini sunma, farklı resmetme araçlarıyla değişen konumu bu çalışmada incelenmiştir. Belgesel filmler, şeylerin/kişilerin gerçek olduğu ön kabulüyle seyredilmektedir. Belgesel sinemanın gerçek ile olan bağı sebebiyle benliğin sunumu daha önemli ve özel bir duruma sahiptir. Belgesel sinemada kameranın varlığı ve benliğin sunumunu daha anlaşılır kılmak adına Edgar Morin ve Jean Rouch’un yönettiği Bir Yaz Güncesi(1960) adlı belgesel filmden faydalanarak somut bir örnek verilmeye çalışılmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

belgesel sinema, benlik sunumu

___

KAYNAKÇAAbisel, N. (2003). Sessiz Sinema. İstanbul: Om.Adalı, B. (1986). Belgesel Sinema. İstanbul: Hil.Alexander, J. C. (2006). Cultural Pragmatics: Social Performance between Ritual and Strategy. Jeffrey C. Alexander, Bernhard Giesen & Jason L. Mast (Ed.), Social Performance: Symbolic Action, Cultural Pragmatics, and Ritual (s. 29-91.). Cambridge University Press. Baudrillard, J. (1998). Simülakrlar ve Similasyon. (Çev. O. Adanır). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.Bauman, Z. & R. Raud. (2018). Benlik Pratikleri. (Çev. M. Ekinci). İstanbul: Ayrıntı.Beltran, A. (Ed.). (1999). The Cave of Altamira. New York: Harry N. Abrams.Benjamin, W. (2013). Pasajlar. (Çev. A. Cemal). İstanbul: Yapı Kredi.Crary, J. (2015). Gözlemcinin Teknikleri. (Çev. E. Daldeniz). 3. Baskı. İstanbul: Metis.Demoğlu, E. (2014). Düş ile Gerçek Arasında: Sahte-Belgesel. İstanbul: Doğu.Foucault, M. (2001). Kelimeler ve Şeyler-İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. (Çev. M. Ali Kılıçbay.). 2.Baskı. Ankara: İmge.Goffmann, E. (2016). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. (Çev. B. Cezar). İstanbul: Metis.Grierson, J. (1968). Belgesel Film Üstüne. (Çev. A. Göktürk). Ankara: Türk Dili Özel Sayısı.Grierson, J. (1979). Flaherty’s Poetic Moana. Lewis Jacobs(Ed.). The Documentary Tradition. Newyork: W.W. Norton&Company.Inc.Jackson, P. (1947). Your Question Answered. Roger Manvell(Ed.). The Penguin Film Review. London: Hazell, Watson and Viney Ltd.Kılıç, L. (2012). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. İstanbul: Dost.Kutay, U. (2009). Gerçeği Öldüren Kamera. İstanbul: ES. Kutay, U. (2011). Yeni Gerçekçilik ve Belgesel Sinema. Hakan Aytekin(Ed.). Belgesel Sinema 2009-2010. İstanbul: Belgesel Sinemacılar Birliği. Morin, E. & J. Rouch (Yönetmen). (1960). Bir Yaz Güncesi[Film]. Fransa. Nichols, B. (2017). Belgesel Sinemaya Giriş. (Çev. D. Eruçman). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.Oskay, Ü. (1997). Belgesel Sinema, Ampirik Algılama ve ‘Büyük Balık Küçük Balığı Yer!’ Dedirten Globalleşmenin Kültürü. Semra Güzel(Ed.), Belgesel Sinemacılar Birliği 1. Ulusal Konferansı Bildirileri, (s.148). İstanbul: Tayf.Özbek, M. (2018). Dünden Bugüne İnsan. 3.Baskı. Ankara: İmge.Park, R. E. (1950). Race and Culture. Glencoe. Illinois: The Free.Rothmann, W. (1997). Documentary Film Classics. New York: Cambridge University. Sabra, A. I. (2007). Alhazen’s Optics in Europe: Some Notes on What It Said and What It Did Not Say. Wolfgang Lefevre (Ed.), Inside The Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.53-57). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science. Sontag, S. (2011). Fotoğraf Üzerine. (Çev. O. Akınhay). İstanbul: Agora.Todorov, T., Foccroulle, B.& Legros, R. (2011). Sanatta Bireyin Doğuşu. (Çev. E. Özdoğan). İstanbul: Yapı Kredi.Topdemir, H. Gazi. (2002). Modern Optiğin Kurucusu: İbnü’l Heysem Hayatı Eserleri ve Teorileri. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı. Uysal, G. (2011). Mağara Sanatı. V. Ulusal Speleoloji Sempozyumu’nda sunulan bildiri.Wenczel, N. (2007). The Optical Camera Obscura II Images and Texts. Wolfgang Lefevre (Editör), InsideThe Camera Obscura: Optics and Art Under the Spell of the Projected Image (ss.13-30). Berlin: Max-Planck Institute for the History of Science.Yalçınkaya, I. (1979). Taş Devri Sanatında Teknik Ve Stil. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 29, 1-4.