ÇAĞDAŞ TÜRK SİNEMASINDA BELGESEL VE KURMACA ANLATIM YÖNTEMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME: KOLEKSİYONCU VE 11'E 10 KALA FİLMLERİNİN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Sinema sanatının gelişimi iki ana kategoride ilerlemiştir: belgesel ve kurmaca. Belgesel gerçekçilikle ilişkilendirilmiştir. Kurmacanın gelişimiyse roman ve tiyatroyla anılmıştır. Kurmacanın mimetik yapısı, diğer sanat dallarının etkisiyle gelişmiştir. Bu yönelim hayali öykülerin, abartılı oyunculukların ve diyalogların oluşmasına neden olmuştur. Günümüzde, belgeselin gerçekçilik savı ile kurmaca anlatım yöntemleri kaynaşmaktadır. Çalışmada, Koleksiyoncu (2003) belgeseli ve aynı filmin kurmaca sunumu olan 11e 10 Kala (2009) filmleri karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Bu filmlerin kapsamlı çözümlemesi, Çağdaş Türk sinemasındaki belgesel ve kurmaca yapıların anlatım yöntemlerine ışık tutacaktır.

AN EVALUATION OF THE NARRATIVE METHODS OF DOCUMENTARY AND FICTION IN MODERN TURKISH CINEMA: A COMPARATIVE ANALYSIS OF THE FILMS COLLECTOR AND 10 TO 11

The development of the art of cinema has progressed in two main categories: Documentary and fiction. Documentary is associated with realism. The development of fiction, on the other hand, has been associated with novels and theater. The mimetic structure of fiction is enhanced by the influence of the other arts. This orientation has led to the formation of imaginary stories, exaggerated acting and dialogue. Today, fictional narrative methods and documentary realism are fused. In this study, the documentary Collector (2003) and the fictional version of it, 10 to 11 (2009), are analyzed through a comparative analysis. The comprehensive analysis of these works will shed light on the methods of documentary and fictional narrative structures in contemporary Turkish cinema. The research demonstrates the similarities and differences between the two genres. Narrative methods have been guiding for the comparison of documentary and fiction.