KÖROĞLU VE KAÇAK NEBİ DESTANLARININ BENZER TARAFLARI

Öz Milletlerin ilk edebî mahsulleri destanlarıdır. Destanlarda tamamen ferdiyet yoktur. Orada kahraman ile birlikte bir milletin macerası saklıdır. Destanlarda mücadele ve olaylar başlangıçta ferdi maksatlarla başlıyor olsa da, daha sonra bu kahramanlık serüvenlerinin tamamen toplumu alâkadar ettiğini görürüz. Öyle olunca da destande fert unutulur, artık bütünüyle topluma air bir kahramanlık tablosunu görürüz.Halk Edebiyatımızın en eski mahsullerinden olan destanların zamanla değişime uğraması, anlatıldığı her coğrafyadan, her toplumdan bir takım izler taşımasının sebebi, destanların umumun malı olması, maşerîleşmesidir. Toplum ona ilaveler yapar, üzerinde oynar. Destanların oluşması bu şekilde olur.Türk Dünyası’nın en önemli ve en eski destanlarından “Köroğlu” ile yine onun kadar kahramanlık ve özgürlük sembolü sayılabilecek “Kaçak Nebi” destanları da geniş bir toplum kesimine mal olmuştur.Bu çalışmamızdaki amacımız, kökeni XVI. yy.ın da gerisinde olan Köroğlu Destanı ile XIX. yy. Gibi yakın bir tarihte yaşanmış olan Kaçak Nebi gibi iki ayrı Türk destanımızın vasıtasıyla Türk kültür birliğini ortaya koymak olmuştur.