Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek

Bu çalışmanın amacı, politik sinemanın anlamını ve işlevini günümüz koşullarında yeniden düşünerek sorunsallaştırmaktır. Bu nedenle öncelikle politik bir özne olarak modern kentli bireyin neo-liberal kapitalist gündelik hayattaki konumu irdelenecektir. Daha sonra da birbirinin karşıtı olmayan ancak birbirine göndermeler yapan iki politik sinema yaklaşımı tartışılarak güncel politik sinemanın nitelikleri ortaya konacaktır. Çalışma gerek konuyla ilgili literatür tarama gerekse filmlerin içerik analizi yöntemiyle geliştirilecektir. Güncel politik sinemanın niteliklerini tartışabilmeye olanak sunması bakımından Nuri Bilge Ceylan'ın “Üç Maymun” adlı filmi analiz edilecektir. Güncel politik sinema, politikanın ve politik olanın sınırlarını aşmakta ve kendini gündelik hayatın içindeki isyan ve direnişlerin gerçekliğine açmaktadır.

Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek

The aim of this paper is to problematize by reconsidering the meaning and function of political cinema in today's conditions. For this reason primarily, the position of modern-urban individual as a political subject in neo-liberal capitalist everyday life will be examined. Then, discussing the two political cinema approaches that are not contrary to each other but referring to one another, it will be introduced the qualities of contemporary political cinema. The paper will be developed both with the methods of literature review and content analysis. Nuri Bilge Ceylan's film entitled, “Three Monkeys” will be analyzed on account of it is presenting the opportunity of discussing the aspects of contemporary political cinema. Contemporary political cinema transcends the limits of politics as well as the political and launches itself to the realities of resistances and insurgencies in the everyday life.

___

  • ATASOY, Aslı “Nuri Bilge Ceylan: Bilen İnsan Rolü İlgimi Çekmiyor”, Radikal Gazetesi, 21 Mayıs 2008, Alıntılanma Tarihi: 18 Haziran 2010, http://www.radikal.com.tr/ Default.aspx?aType=HaberDetay&ArticleID= 878791&Date=06.06.2008
  • BAKER, Ulus (200?) “Şok ve Beyin: Yılmaz Güney Sineması Üzerine”, Körotonomedya [internet], Alıntılanma Tarihi: 12 Haziran 2010,
  • DELEUZE, Gilles (1995) “Conversation with Toni Negri” Negotiations 1972 - 1990, European Perspectives. Columbia University: New York, s. 169-176.
  • DELEUZE, Gilles (2004) Cinema 1: The Movement-Image, Continuum: London.
  • DELEUZE, Gilles (2009). Cinema 2: The Time-Image, Continuum: London
  • ERKAL, Seyyid N. (1999) “Nuri Bilge Ceylan ile Söyleşi: Koza'dan Kasaba'ya Bir Bilge”, Zaman Gazetesi, Mayıs 1999, Alıntılanma Tarihi: 20 Haziran 2010, http://www.nbcfilm.com/kasaba/press_ zamaninterview.php
  • GÉVAUDAN, Frantz (1973) "Siyasal Sinema Seyircisiyle Karşı Karşıya", Çev: E. Özden, Gerçek Sinema, Sayı 2, Kasım.
  • KÜÇÜKTEPEPINAR, Esin “Nuri Bilge Ceylan ile Söyleşi: Ödül, Kaz Dağları ile geldi”, Sabah Gazetesi, 27 Mayıs 2008, Alıntılanma Tarihi: 16 Haziran 2010, http://www.nbcfilm.com/3maymun/press-interviewnbcesin.php
  • SENNETT, Richard (1999) Gözün Vicdanı, Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam, Çev.: Sertabiboğlu, S., Kurultay, C., Ayrıntı: İstanbul.
  • SENNETT, Richard (2002a) Kamusal İnsanın Çöküşü, Çev.: Durak, S. Yılmaz, A., Ayrıntı: İstanbul.
  • SENNETT, Richard (2002b) Karakter Aşınması, Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri, Çev.: Yıldırım, B., Ayrıntı: İstanbul.
  • SİMMEL, Georg (1996) “Metropol ve Zihinsel Yaşam”, Cogito, Çev.: Düzgören, B.Ö., Yaz, Yapı Kredi: İstanbul.
  • SPİVAK, Gayatri Chakravorty (1994) “Can The Subaltern Speak?”, Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader, (der.) Patrick Williams, Laura Chrisman, Columbia University: New York, s. 80.
  • SPİVAK, Gayatri Chakravorty (2003) A Critique of Postcolonial REASON, Harvard University: Cambridge, London.