YENİ RESİM İŞ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ (2018) UYGULAMAYA DAYALI DERSLER AÇISINDAN ÖĞRETMEN ADAYLARININ YARATICI DÜŞÜNME GELİŞİMLERİ ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Sanat bireyin yaratıcı düşünmesini geliştiren bir işleve sahiptir. Plastik sanatlar ve görsel sanatlar alanlarında değerlendirilen Resim İş Eğitimin de öğrencilerin yaratıcı düşüncesini geliştirdiği birçok araştırmacı tarafından kabul edilmektedir. Bu durumu destekler biçimde alan yazında birçok araştırma, özellikle uygulamaya dayalı resim iş eğitiminin öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerini geliştirdiğine yönelik bulgular raporlamıştır. Buna göre, ilgili eğitim programının uygulama ağırlıklı yapısının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin olumlu yönde gelişimi açısından önemli olduğu iddia edilebilir. Buna karşın, 2018-2019 öğretim yılında yürürlüğe giren yeni yükseköğretim resim iş eğitimi programında atölye-uygulamaya dayalı derslerin sürelerinde bir azalma olduğu görülmektedir. Buna göre, ilgili alan yazına dayanarak, yeni programı bir önceki programla karşılaştırarak, yarının bireylerini yetiştirecek öğretmen adaylarımızın yaratıcı düşünme gelişimine olası etkilerinin ortaya konması, bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Betimsel bir çalışma olan bu araştırmada verilerin analizinde betimleyici istatistik tekniklerinden Simpson’ın İkilemi ve Korelasyon istatistikleri kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, yeni programda atölye-uygulama ders sürelerinde istatiksel olarak anlamlı bir azalma olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar özetlenip yorumlanmış ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.

___

  • Allen, A. D. (2010). Complex spatial skills: The link between visualization and creativity. Creativity Research Journal, 22, 241-249, doi:10.1080/10400419.2010.503530
  • Balcı, A. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma, (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Boling, E. (2016a). Introduction. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 1-3). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Boling, E. (2016b). How I learned, unlearned, and learned studio again. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 88-100). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları, Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri’nde bölüm. (Editör: Mustafa Metin). Ankara: Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Burke Johnson, R. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri, (Çev.: Çiğdem Apaydın, Gürsel Güler, Adnan Boyacı, Mehmet Karakuş, ….& Sabiha İşçi). (2.Baskı) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Duer, F. M. (2016). Reflective practice: Educational changes based on professional expertise. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 164-179). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Erinç, S. M. (1998). Sanat Psikolojisi'ne Giriş, Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Gray, C. M. & Smith, K. M. (2016). Critical views of studio. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 260-270). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Kerr, B. & McKay, R. (2013). Searching for Tomorrow's Innovators: Profiling Creative Adolescents, Creativity Research Journal, 25(1), 21-32. http://dx.doi.org/10.1080/10400419.2013.752180
  • Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. (2. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Locher, P. J. (2010). How does a visual artist create an artwork. In J. C. Kaufman, & R. J. Stenberg (Eds.). The Cambridge Handbook of Creativity. (pp. 131 -144). U.K., Cambridge: Cambridge University Press.
  • Miga, E., Burger, K., Hetland, L., & Winner, E. (2000). Does studying the arts engender creative thinking? Evidence for near but not far transfer. Journal of Aesthetic Education, 34, 91-104.
  • Newton, L. & Beverton, S. (2012). Pre-service teachers’ conceptions of creativity in elementary school English. Thinking Skills and Creativity, 7, 165 - 176, doi: 10.1016/j.tsc.2012.02.002
  • Özsoy, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Rieber, L. P., Clinton, G. & Kopcha, T. J. (2016). The studio approach at the University of Georgia: Always a work in progress. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 37-59). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Rostan, S. M. (2005). Educational Intervention and the Development of Young Art Students’ Talent and Creativity, Journal of Creative Behavior, 39(5), 237-261.
  • Runco, M. A. (2014). Creativity. (Second Edition). U.S.A.: Elsevier Inc.
  • San, İ. (1985). Sanat ve yaratıcılık eğitimi olarak tiyatro, Devlet Tiyatrolarınca düzenlenen “Gençlik tiyatrosu” Sempozyumunda sunulan bildiri (30 Mart, 1985).
  • San, İ. (2003). Sanat ve Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınları. 3. Baskı.
  • Schwier, R. A. (2016). Hitler and Yon: Learning ID in a studio-based authentic ID context. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 21-36). Third Avenue, NY: Routledge.
  • Sezer, H. (2001). İlköğretimde Resim-İş Eğitimi. Ankara: M.E.B.
  • Sternberg, R. J. (2003) Creative Thinking in the Classroom, Scandinavian Journal of Educational Research, 47(3), 325-338, doi:10.1080/00313830308595
  • Uysal, A. (2005). İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6, Sayı 1, s.41-47.
  • Wilson, J. (2016). The lake course: A studio a part. In E. Boling, R. A. Schwier, C. M. Gray, K. M. Smith, & K. Campbell (Eds.). Studio Teaching in Higher Education: Selected Design Cases. (pp. 123-136). Third Avenue, NY: Routledge.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1303-0493
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2000
  • Yayıncı: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

İŞİTME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLERE KAYNAŞTIRMA ORTAMLARINDA UYGULANAN AKICI OKUMA ÇALIŞMALARINA YÖNELİK ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Tüncay TUTUK, Macid Ayhan MELEKOĞLU

EĞİTİM TEKNOLOJİLERİNİN OKULLARDA KULLANIMINA İLİŞKİN OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİ: FENOMENOLOJİK BİR ARAŞTIRMA

Erdem TİRİTOĞLU, Derya KILIÇOĞLU

“BİYOLOJİK ÇEŞİTLİLİK VE KORUNMASI” KONUSUNUN ÖĞRETİLMESİNDE İSTASYON TEKNİĞİ KULLANIMININ ÖĞRENCİLERİN BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ

Ali Derya ATİK, Duygu KARA EKEMEN, Figen ERKOÇ

İMAM HATİP ORTAOKULLARINDAKİ ÖĞRENCİLERİN MÜZİK DERSİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Sitki AKARSU

ORTAOKUL TÜRKÇE DERSİ ÖĞRETMEN KILAVUZ KİTAPLARININ KULLANILMASI VE KULLANILMAMASINA İLİŞKİN BİR DURUM ÇALIŞMAS

Hasan Hüseyin MUTLU, Üzeyir SÜĞÜMLÜ, Enes ÇİNPOLAT

2009-2013-2017 ORTAOKUL MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMLARININ SAYI DUYUSU BİLEŞENLERİNE GÖRE KARŞILAŞTIRILMASI

Burak KARABEY, Ceren TUNALI, Sinan OLKUN, Gülünay ERGUT

ZİHİN YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERİN İŞ YAŞAMINA GEÇİŞ SÜRECİNE İLİŞKİN ÖĞRETMENLERİN VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Mihriban SÖNMEZ, Elif SAZAK

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN OKULA BAĞLILIKLARININ OKULUN ÖZELLİKLERİ VE ÖĞRENCİLERİN KİŞİSEL DEĞİŞKENLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Emel TÜZEL İŞERİ, Burcu YAVUZ TABAK

ÖĞRETMENLERİN EŞLİ RUMİNASYON VE ÖZ- DUYARLIK DÜZEYLERİ İLE MESLEKİ TÜKENMİŞLİK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Begüm TOPRAK, Sakine Gülfem ÇAKIR

DÖRDÜNCÜ SINIF ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL BECERİLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Perihan ŞARA HÜRSOY, Ceyda GÜNEŞ