‘ONLAR’LAŞMA SÜRECİ: BARRY HINES’IN A KESTREL FOR A KNAVE ADLI ROMANININ MARKSİST OKUMASI

Bu çalışmanın amacı Barry Hines tarafından yazılan A Kestrel for a Knave isimli romanın Marksist okumasını yapmak ve ‘onlar’ ile ‘biz’ arasındaki antagonizmanın – bu durum her ne kadar sınıf ve sınıf bilinci gibi Marksist kavramlarla benzerlik gösterse de – ekonomiye dayalı kaygılardan ziyade kültürel ve kişisel kaygılarla şekillendiğini ileri sürebilmek adına, romanın ana karakteri Billy’nin kişisel deneyimleri üzerinden yola çıkıp onlar-biz çelişkisini analiz etmektir. Bu çalışma, sömüren ve sömürülen ikilemine dayalı sınıf bilincinden yoksun olma durumunun, Billy ve O’nun ‘onlar’ın dünyasına yönelik sığ ve benmerkezci tepkileri örneğinde de olduğu gibi, para egemen düzenin radikal bir dönüşümüne yol açmayacağını ve bu durumun, sanılanın aksine, İngiliz işçi sınıfının sosyo-tarihsel gerçeğinin kurgusal bir temsilcisi olan Billy’i üretimin sosyal güçlerinin totalitesine entegre edeceğini ve güç ilişkilerinin hegemonik ve indirgemeci politikalarını meşrulaştıracağını belirtmektedir. Bu durum ise makalede ‘onlar’laşma süreci olarak kuramsallaştırılacaktır. 

THE PROCESS OF ‘THEM’ISATION: A MARXIST READING OF BARRY HINES’S A KESTREL FOR A KNAVE

The objective of this article is to propose a Marxist reading of Barry Hines’s A Kestrel for a Knave (1968) and to analyse the them-us contradiction through a close reading of the subjective experiences of the protagonist, Billy, in order to put forward that the antagonism between ‘them’ and ‘us’ is, despite the fact that it seems to comply with the Marxist conception of class and class consciousness, perceived more in cultural and personal terms than in economic terms. The article suggests that the lack of a class-conscious approach based on the exploiter and the exploited is, as in the case of Billy and his defiant and self-centred reactions to the world of ‘them’, unable to lead to a radical transformation of the money-oriented world, capitalism, and that this, on the contrary, interpellates Billy, a fictional representative of the socio-historical reality of the English working class, into the totality of the social relations of production and materialises the hegemonic and reductionist politics of power relations. This process will, over the course of the article, be referred to as the process of ‘them’isation. 

___

  • Alcala, R. V. (2016). Class, embodiment, and becoming in British working-class fiction: Rereading Barry Hines and Ron Berry with Deleuze and Guattari. College Literature, 43, 375-396.
  • Althusser, L. (1971). Lenin and philosophy and other essays. New York: Monthly Review Press.
  • Bağlama, S. H. (2017). Literalisation of class antagonism: The dichotomy of them and us in Alan Sillitoe’s fiction. Postgraduate English Journal of Durham University, 35, 1-24.
  • Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Massachusetts: Harvard University Press.
  • Callinicos, A. & Harman, C. (1987). The changing working class. London: Bookmarks.
  • Deleuze, G. (1992). Postscript on the societies of control. October, 59, 3-7.
  • Gramsci, A. (1999). Selections from the prison notebooks. London: The Electric Book Company.
  • Hardt, M. & Negri, A. (1994). Labour of Dionysus: A critique of the state form. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Hines, B. (2000). A kestrel for a knave. London: Penguin Classics.
  • Hines, B. (2009). This artistic life. Keighley: Pomona Press.
  • Hoggart, R. (2009). The uses of literacy: Aspects of working-class life. London. Penguin Classics.
  • Sillitoe, A. (1959). The loneliness of the long-distance runner. London: W. H. Allen.
  • Sillitoe, A. (1964). Poor people. Anarchy 4 (4), 214-128.
  • Woodruff, W. (2002). The road to nab end. London: Abacus.