Manevî Gelişim: Yorumlar ve Uygulamalar

Bu makalenin ilk bölümünde manevî gelişimin müphemiyeti ele alınmıştır. Tanımlamalar yapmaya çalışmak yerine, bir yandan manevîyi yalnızca biyolojikten, diğer yandan ise daha spesifik nosyonlar olan din ve inançtan ayıran bir dizi yorum sunulmuştur. Manevî gelişimin ayrıca ahlâkî ve sosyal gelişimden farklılığı gösterilmiş ve bu yorumların belirsizliği sahtelik sınırlayıcı nosyonu belirlenmek suretiyle daha da aydınlatılmıştır. Makalenin ikinci kısmında; içinde insan maneviyatının müphemiyeti ve çok katmanlı karakterinin tartışıldığı bir illüstrasyon sunulmaktadır. Seçilen illüstrasyon rekabet illüstrasyonudur ve yüz yüze eğitim durumundan dünya para piyasalarındaki rekabete kadar bir sosyal düzeyler hiyerarşisi içinde analiz edilmektedir. Sonunda insan maneviyatının belirsizliğinin sosyal olarak yapılandırılmış karakterinde, makro ve mikro kozmos arasındaki bağlantılarda yattığı sonucuna varılmaktadır. Maneviyat, daima biyolojiği aşmasına rağmen, bağımlı, sosyal ve somut olarak kalmaktadır.

Spiritual Development: Interpretations and Applications

The ambiguity of spiritual development is explored in the first part of this essay. Rather than attempting definitions, a series of interpretations is offered, distinguishing the spiritual from the merely biological on the one hand, and from the more specific notions of religion and faith on the other. Spiritual development is also distinguished from moral and social development, and the ambiguity of these interpretations is further explored by introducing the limiting notion of falsehood. In the second part of the essay an illustration is offered, in which the ambiguity and the multi-layered character of human spirituality is discussed. The selected illustration is that of competition, which is analysed into a hierarchy of social levels, from the face-to-face educational situation up to competition in the world’s currency markets. It is concluded that the ambiguity of human spirituality lies in its socially constructed character, and in the links between the macro- and the microcosm. Spirituality, although always transcending the biological, remains contingent, social and concrete.

___

Amerikan Uluslar arası Yatırım şirketi. (1977). World currency charts. American International Investment Corporation.

Bello, W. (1994). Dark victory: The United States, structural adjustment and global poverty. Londra: Pluto Press.

Fowler, J. W. (1981). Stages of faith: The psychology of human development and the quest for meaning. Londra: Harper and Row.

George, S., & Sabelli, F. (1994). Faith and credit: The World Bank’s secular empire. Londra: Penguin.

Hull, J. M. (1996a). Christian education in a capitalist society: Money and God. In D. Ford & D. L. Stamp (Eds.), Essentials of Christian community: Essays in honour of Daniel W. Hardy (pp. 241-252). Edinburgh: T. & T. Clark.

Hull, J. M. (1996b). The ambiguity of spiritual values. In J. M. Halstead & M. Taylor (Eds.), Values in education and education in values (pp. 33-44). Londra: Falmer Press.

Hull, J. M. (1998). Religion, religionism and education. In J. Lähnemann (Ed.), Interreligiöse erziehung 2000 (pp. 335-350). Hamburg: EB.

Hull, J. M. (1999). Bargaining with God: Religious development and economic socialization. Journal of Psychology and Theology, 27, 241-249.

Hull, J. M. (2000). Religionism and religious education. In M. Leicester, C. Mogdil & S. Mogdil (Eds.), Spiritual and religious education, (Education, Culture and Values SeriesVol. V) (pp. 75-85). Londra: Falmer Press.

Schutt, H. (1998). The trouble with capitalism: An enquiry into the causes of global economic failure. Londra: Zed Books.

Wilks, S.(1999). In the public interest: Competition policy and the monopolies and mergers commission. Manchester: Manchester University Press.