Modern Dönemde Kur’an Tarihinin Ortaya Çıkışı: Kur’an’ın Korunmuşluğu Hususunda Oryantalist İddialar ve Müslümanlardan Cevaplar

Kur'an'ın korunması oryantalistler arasında tartışmalı noktalarından biridir. Batıda Kur'ân'ın metinleşme tarihine ilgi 19. Yüzyıl sonları ila 20. yüzyılın başlarına tekabül eder. Modern zamanlarda oryantalistler Kur'an'ın korunması tartışmasına Theodore Nöldeke’nin Geschichte des Qurans (1860) adlı çalışması ile girmiş oldular. Nöldeke sonrasında ise bir Yahudi Macar olan Ignaz Goldziher Die Richtuungen der Islamischen Koranauslegung (1920) adlı eseri gündemi tuttu. Arthur Jeffery gibi Batılı akademisyenler Müslümanlar tarafında da aynı çalışmaların beklendiğini ve Ebu Abdillah Zincani’niye ait Tarihü’l-Kur'an dışında bu alanda çalışmaların bulunmadığını iddia etti. Sonraki dönemlerde Musa Carullah Bigiyef’in Tarihü’lKur'an ve'l-Mesahif (1905); Ahmet Cevdet Paşa'nın (1822-1895) Hulasatü'l-Beyan f Te'lifü’l-Kur'an (İstanbul 1303/1886), İsmail Fenni Ertuğrul’un, Kitab-ı Izale-i Şukuk, (İstanbul 1928) bulunmaktadır. Elbette Osmanlı ve Arap dünyasında daha önceki eserler İslam dünyasında son dönem eserler kadar bilinmemektedir. Daha sonraki çalışmalar arasında şunlar bulunmaktadır: Muhammed Ebû Leyle, el-Kur'an el Kerim minel-Manzuri'l-Istishraqi Dirase Nakdiyye Tahliliyye (Kahire 2002); Sasi Salim Hac Nakdü'l-Hitabi'l-İstişraki al -Zahira el-Istishraqiyya ve Atharuha f alDirasat el-İslamiyye (Beyrut 2002); İbrahim Avad el-Müsteşrikun ve'l-Kur'an: Dirasa li-Tercemeti Nefer min el-Müseşerikin el-Fransiyyin lil-Kur'an ve Arauhum Fih (Kahire 2003). Muhammed Mustafa el-A'zami The History of the Qur’anic Text: from Revelation to Compilation: a Comparative Study with the Old and New Testaments (Leicester 2003) Bu yazıda yukarıda bahsedilen eserlerin bir analizi bulunmaktadır.

-

-
Keywords:

-,

___

  • A. T. Welch, “Kur’an”, Encyclopedia of Islam, Lieden 1986.
  • Abdurrahman Çetin, Kur’an-ı Kerim’in İndirildiği Yedi Harf ve Kıraatler, İstanbul 2005.
  • Ahmet Cevdet Paşa, Hülasatü’l-Beyan f Te’lif’l-Kur’an, İstanbul h.1303/m.1886.
  • Arthur Jeffery, Materials for the History of the Text of the Qur’an, Leiden 1937.
  • Ignaz Goldziher, İslam Tefsir Ekolleri çev. M. İslamoğlu, İstanbul 1997, (Türkçe tercümesi Arapça tercümesi olan Mezahibu’t- Tefsiri’l-İslami Kahire 1945 adlı eserden yapılmıştır.)
  • İbrahim Avad el-Müsteşrikun ve’l-Kur’an: Dirase li-Tercemeti Nefer mine’l-Müsteşrikini’l-Fransiyyin lil-Kur’an ve Arauhum fh Kahire 2003.
  • Mehmet Dağ, “İbn Mücahid’in Kıraat Ekollerini Yedi ile Sınırlaması: Eleştirel Bir Yaklaşım”, EKEV Akademi Dergisi, (2006) Yıl 10, Sayı 27, s. 81-104.
  • Muhammed Ebû Leyle el-Kur’anu’l-Kerim mine’l-Manzuri’l-İstişraki: Dirase Nakdiyye Tahliliyye, Kahire 2002.
  • Muhammed Mustafa A‘zami, The History of the Qur’anic Text: from Revelation to Compilation: a Comparative Study with the Old and New Testaments, Leicester 2003.
  • Sasi Salim Hac, Nakdü’l-Hitabi’l-İstişraki: ez-Zahiretü’l-İstişrakiyye ve Eseruha fî’d-Dirasati’l-İslâmiyye Beyrut 2002.
  • Tayyar Altıkulaç, “İbn Mücahid” DİA, 20/214-215 İstanbul.
  • Theodor Nöldeke “The Koran” Encyclopedia Britannica 9.baskı, Londra 1891.
  • Theodor Nöldeke, Kur'an Tarihi çev. Muammer Sencer, İstanbul 1970.
  • Toby Lester “What is the Koran” The Atlantic Monthly (January 1999).