JOACHIM WACH’IN RELIGIONSWISSENSCHAFT ÇERÇEVESİNDE İSLAM DİNİNE YAKLAŞIMI

Joachim Wach kendi Religionswissenschaft anlayışı kapsamında pek çok farklı dinî geleneğin yanı sıra İslamiyet’i de anlamaya çalışmıştır. Wach’ın kitaplarında ve yayımlanmamış ders notlarında İslam dininden bahsederken başlıca üç mevzu dikkat çekmektedir: Birincisi, Hıristiyan bir topluluğa İslam’ı anlatırken kullandığı dikotomi ve mukayeseler; ikincisi, Hz. Muhammed’i bir din kurucusu ve siyasi lider olarak tasvir edişi; üçüncüsü, İslam dini hakkında dayandığı kaynaklar. Wach’ın bu üç kalemde ortaya koyduğu yaklaşımlarından hareketle İslamiyet’i tanıtırken zamanının indirgemeci oryantalist anlayışını yansıttığı ortaya çıkmaktadır. Religionswissenschaft’ın içeriği ve metotlarının postmodern eleştiriye maruz kalıp yeniden yapılandırıldığı günümüzde Türk akademisinin hala Joachim Wach’ın tanım ve yönergesine bağlı kalması onun da köklü bir değişim zamanının geldiğini göstermektedir.

-

   Joahim  Wach’s  Approach  to  Islam  within  Religionswissenschaft    Among  various  other  religious  traditions  Joachim  Wach  sought  to  understand  Islam  within  his  own  approach  of  Religionswissenschaft.  There  are  three  basic  issues  that  attract  attention  when  Joac-­‐‑him  Wach  talks  about  Islam:  First  is  the  dichotomy  and  comparison  he  employs  when  he  teaches  Islam  to  a  Christian  audience.  Second  is  his  depiction  of  the  Prophet  Muhammad  as  the  founder  of  a  religion  and  as  a  political  leader.  Third  is  the  sources  Wach  is  dependent  upon  when  he  relates  Islam.  Based  upon   these   three   instances   of   Wach’s   attitude,   we   may   conclude   that   he   reflects   the   contemporary  reductionist  and  orientalist  approach  towards  Islam.  Recently,  the  nature  and  methods  of  Religionswis-­‐‑senschaft  has  been  subject  to  postmodern  critique  and  it  is  being  reconstructed  accordingly.  It  is  also  vital  for  the  Turkish  academia,  who  still  adheres  to  the  definition  and  guidelines  of  Jocahim  Wach,  to  reconsider  its  approach  to  Religionswissenschaft.  

___

  • Wach,  Joachim.  “Lecture  Notes.”  Box  6:  Folders  9  &  10, Special  Collecti-­‐‑ ons   Research   Center   at   the   University of   Chicago   Library   http://www.lib.uchicago.edu/e/scrc/findingaids/view.php?eadid=ICU.SPCL.WA CH  (son  erişim  17.7.2014)
  • .     Introduction   to   the   History   of   Religions, Macmillan,   New   York  1988.
  • .   “On   Teaching   History   of   Religions”   Wach,   Essays   in   the   History  of  Religions (ed.  Joseph  M.  Kitagawa) Macmillan,  New  York  1988,  ss.  161-­‐‑ 170.
  • .  Sociology  of  Religion,  University  of  Chicago  Press,  Chicago   1944.
  • .  “Spiritual  Teachings  in  Islam  with  Special  Reference  to  al-­‐‑ Hujwiri”  Wach,   Types   of   Religious   Experience:   Christian   and   Non-­‐‑Christian,   Uni-­‐‑ versity  of  Chicago  Press,  Chicago  1951,  ss.  80-­‐‑104.
  • .   The   Comparative   Study   of   Religions,   Columbia   University   Press,  New  York  1958.
  • .  “Universals  in  Religion”  Wach,  Types  of  Religious  Experien-­‐‑ ce:   Christian  and  non-­‐‑Christian, University  of  Chicago  Press,  Chicago  1951,  ss.   30-­‐‑48.
  • Alles,  Gregory.   “After   the  Naming   Explosion:   Joachim  Wach’s  Unfinis-­‐‑ hed  Project”  Hermeneutics,  Politics  and  the  History  of  Religions:  The  Contested  Lega-­‐‑ cies  of  Joachim  Wach  &  Mircea  Eliade (ed.  C.K. Wedemeyer  &  W.  Doniger)  Oxford   University  Press,  New  York  2010,  ss.  51-­‐‑79.
  • Carlyle,  Thomas. On  Heroes  and  Hero-­‐‑Worship  and  the  Heroic  in  History,   H.  Altemus,  Philadelphia  [1899?].
  • Huff   &   Schluchter   (ed.). Max   Weber   and   Islam,   Transaction   Publishers,   New  Jersey  1999.
  • Kızıl,   Fatma.   “Avrupamerkezciliğin   Bir   Yansıması   Olarak   Oryantalist   Söylem:  Kültürel  Ödünç  Alma  Kavramı”  İnsan  &  Toplum,  Cilt:3,  Sayı:6  (2013)  ss.  323-­‐‑332.
  • Kitagawa,  Joseph.  “Life  and  Thought  of  Joachim  Wach”  The  Comparative   Study  of  Religions,  Columbia  University  Press,  New  York  1958,  ss.  xiii-­‐‑xlviii.
  • Kurt,  Abdurrahman.   “Weber’in   İslam   Görüşü  Üzerine   Bir  Değerlendir-­‐‑ me”  T.C. Uludağ  Üniversitesi  İlahiyat  Fakültesi  Dergisi,  Cilt:19,  Sayı:1  (2010),  ss.  1-­‐‑ 23.
  • Martin,  Alfred  M.   Seven   Great   Bibles   the   Sacred   Scriptures   of   Hinduism,   Buddhism, Zoroastrianism,   Confucianism   [Taoism],   Mohammedanism,   Judaism   and
  • Christianity,  Frederick  A.  Stokes  Company,  New  York  [c1930].   Muir,   William.   The   Life   of   Mahomet   and   history   of   Islam   to   the   era   of   the   Hegira:  with  introductory  chapters  on   the  original  sources  for   the  biography  of  Maho-­‐‑ met  and  on  the  pre-­‐‑Islamite  history  of  Arabia,  Smith-­‐‑Elder,  London  1858-­‐‑1861.
  • Nicholson,  Reynold  A.  The  Mystics  of   Islam,  Schocken  Books,  New  York   1975.
  • Turner,  Bryan  S.   Weber   and   Islam:   A   Critical   Approach,   Routledge   &   Kegan  Paul  Books,  London-­‐‑Boston  1974.
  • Wolf-­‐‑Gazo,  Ernest.   “Weber   and   Islam”  ISIM  Review Sayı:16   (Güz   2005),   ss.  44-­‐‑45.
  • Zwemer,  Samuel  M.  A  Moslem  Seeker  After  God:  showing  Islam  at  its  best  in   the  life and  teaching  of  al-­‐‑Ghazali,  mystic  and   theologian  of   the  eleventh century,  Fle-­‐‑ ming H.  Revell  Company, New  York,  Chicago  [vd.] 1920.