FLAMENKO'DAKİ FANDANGO, ZAPATEADO VE SEVILLANAS FORMLARINA BENZEYEN KLASİK GİTAR ESERLERİNİN, OTANTİK FLAMENKO YAKLAŞIMIYLA ANALİTİK OLARAK DEĞERLENDİRİLMESİ

Klasik gitar literatüründe özellikle romantik dönem içinde adları zikredilen Manuel de Falla, I . Albeniz ve daha sonraki dönemde de J.Rodrigo gibi bestecilerin, İspanya folklorik özelliklerinden ve Flamenko unsurlarından faydalanarak ortaya koyduğu eserler, çoğu zaman özellikle ülkemizde bu eserleri yorumlayacak olan gitaristlerin zihinlerinde "bu eserlerin gerek biçim gerekse teknik olarak otantik Flamenko'da icra edilen orijinal şekilleri ile bağlantılı olup olmadığı" sorusunu uyandırmaktadır. Bu sorunun ortaya çıkması, formal eğitim süreci içinde otantik manada Flamenko ve İspanyol folklorik müzik formlarının eğitimini almamış gitaristler için gayet doğaldır. Bu çalışma ile hem orijinal yazıları hem de otantik Flamenko formlarını analitik düzlemde örneklemek ve eş zamanlı yapılacak olan uygulamalarla, yukarıda bahsettiğimiz sorulara bir nebze de olsa cevap verilebileceği düşünülmektedir. Bu sebeple gitar repertuarında en çok yorumlanan Albeniz'in "Sevilla" isimli eseri ile Flamenko' daki "Sevillanas" formu; Rodrigo'nun üç "İspanyol Parçası" isimli eserinin de "Zapateado" ve "Fandango" isimli bölümleri ise otantik Flamenkodaki "Zapateado" ve "Fandangos de Malaga (Verdiales)" formları ile karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırmada öncelikli olarak; tınlatılacak akorlarda teknik anlamda Flamenko renklerinin nasıl oluşturulabileceği, orijinal yazılarda bestecilerin kullandığı ritmik yapı ve Flamenko'daki uygulamaları ve dolayısıyla bunlara ait rasgueado formları, orijinal yazılarda uygulanmak üzere otantik Flamenko'da söz konusu formlarda kullanılan alternatif vurgulama şekilleri ve son olarak armoni yapılarındaki benzerlik ve farklılıklar karşılaştırılmıştır. Bu çalışma ile ortaya konan yeni uygulamalar sonucunda, hem gitar eğitimcileri olarak bizlerin hem de bu eserleri sahneye taşıyacak olan gitaristlerin, söz konusu eserlerin köklerindeki temel unsurların neler olduğunu daha net algılaması ve dolayısıyla formların karakterine - dinamizmine daha uygun bir icra şekli geliştirebilecekleri düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Flamenko, Gitar, ispanya

ANALITICAL EVALUATION OF THE CLASSICAL GUITAR COMPOSITIONS THAT RESEMBLING FANDANGO, ZAPATEADO AND SEVILLANAS IN FLAMENCO WITH THE AUTHENTIC FLAMENCO APPROACH

The Turkish classical guitar players always interested in the relation between authentic flamenco form structures and some compositions of romantic period composers like Fandango, Zapateado and Sevilla. The worry of that point is normal because lacking of the education concerning properties of Spain's folkloric music and Flamenco. This article includes not only evaluation of original compositions but also recommendations of resolutions for technical and musical problems to the guitarists. In this article, Isaac Albeniz's "Sevilla" and authentic Sevillanas in flamenco, Joaquin Rodrigo's "Zapateado" and "Fandango" (from Tres Piezas Espanolas) and authentic Zapateado and Fandangos de Malaga (Verdiales) forms have beencompared. The comparison includes rhtmic stuctures, rasgueado forms, alternativerhtmic accents and harmony. With recommendations of the this article, the guitar players and educators can progress much more authentic and dynamic musical approach to these compositions.
Keywords:

Flamenco, Guitar, Spain,

___

  • de Lucia. Paco. Paco de L u c i a - Guitar Tab., Nueva Carisch, Madrid, 1997.
  • Albeniz, Isaac. Suite Espanola Op.47, B e l w i n - M i l l s Publishing Corp. USA, 1981.
  • Martin, Juan. Solos Flamencos, Flamenco Vision and Patrick Campbell, London - Malaga, 2001.
  • Ö z k a n , İsmail Hakkı. T ü r k Mûsikîsi N a z a r i y a t ı ve K u d ü m Velveleleri (Sekizinci Baskı), Ö t ü k e n Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Pena, Paco. Toques Flamencos, Musical New Services L t d . England, 1976.
  • Rodrigo, Joaquin. Tres Piezas Espanolas, B.Schott's Söhne, Mainz, Germany, 1963.
  • Serrano, Juan. Systematic Studies for Flamenco Guitar, M e l Bay Publications Inc. Pasific M O , U.S.A, 1998.
  • Yeprem, Safa. Flamenko Sanatı ve Gitar (2. ve 3. B a s k ı ) , Bemol M ü z i k Yayınları, İstanbul, 2002 - 2006.
  • Yeprem, Safa. Suite de la Caloriferre ( 1 . Baskı - DZ139), Les Productions d'OZ, Canada, 1997.
  • http://www.flamenco.org/glossary.html (Flamenko Sözlüğü) (26.10.2005).
  • http://users.aol.com/BuleriaChk/private/compas (Charles Keyser'in Web Sayfası) (26.10.2005).
  • http://www.crying-guitars.tk (Verdiales Notaları) (10.07.2008).