DARWİN’İN EVRİM TEORİSİNDE AHLÂKIN KÖKENİ

19.yy., Darwin’in canlıların varlığa gelişleriyle ilgili alışılmış kanaatlerin tersine bir iddiaya sahip evrim teorisini kuvvetli ve etkili bir şekilde dillendirdiği dönem olması itibariyle önemlidir. Bu teoriye göre insanın da dahil olduğu canlılar skalası ilahi bir kudrete ihtiyaç duymaksızın ve önceden belirlenmeksizin rastlantılarla örülü bir dünyada çok uzun bir zaman içerisinde ve çetin mücadeleler sonucunda evrim geçirerek ortaya çıkmıştır. Evrime dayalı bu varlığa geliş biçimi insanın en belirleyici özelliği olan ahlaka dair düşünceleri de etkilemiştir. Özellikle biyolojik evrime paralel olarak ahlaki bir potansiyel kazanılıp kazanılmadığı, dolayısıyla ahlakın biyolojik evrimin bir ürünü olup olmadığı da tartışma alanına çıkmıştır. Evrimci bir ahlak anlayışının ilk örneğini veya kaynağını teoriyle özdeşleşen ve hatta teorinin babası sayılan Darwin’in görüşlerinde aramanın en doğru yaklaşım olacağı düşüncesiyle bu makalede onun biyolojik evrim anlayışında ahlakın nerede durduğu ve nasıl açıklandığı ele alınmıştır.

-

 The  Origins  of  Ethics  in  Darwin’s  Theory  of  Evolution  The   19th   century   stands   out   as   a   period,   when   Darwin   strongly   contradicted   the   common  theories  on  how  species  come  about  and  suggested  a  new  theory  of  evolution.  The  theory  maintains  that  living  beings,  including  human  beings,  have  evolved  through  a  long  struggle  into  existence  in  an  environment  only  governed  by  coincidences  without  the  will  of  a  divine  power.  This  period  of  evolu-­‐‑tionary   change   has   had   a   pround   influence   on   thoughts   over   ethics   generally   regarded   as   the   most  distinctive   feature   of   humans.   It   has   been   under   debate   whether   there   is   an   innate   ethical   ability  gained  through  biological  evolution.  Given  that  it  is  wise  to  explore  the  early  traces  of  an  understan-­‐‑ding  of  evolutionary  ethics  in  the  theories  suggested  by  Darwin,  this  study  seeks  to  investigate  how  he  deals  with  ethical  issues  in  his  theory  of  evolution,  also  known  as  Darwinism.  

___

  • Armstrong, A.C., “The Progress of Evolution”, The Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, V. 9, No. 13 (Jun.20, 1912).
  • Benn, Alfred W., “The Relation of Ethics to Evolution”, International Jo-urnal of Ethics, V. 11, No. 1 (Oct., 1990).
  • Bertrand, Alexis, Ahlâk Felsefesi, çev. Salih Zeki, sad. Hayrani Altıntaş, Ankara, Seba Yayınları, 1999.
  • Bowlby, John, “Charles Darwin: Yeni Bir Yaşam”, Cogito, sy. 60-61, YKY, Güz-Kış 2009.
  • Bradie, Michael, “The Moral Status of Animals in Eighteenth-Century British Philosophy”, Biology and the Foundation of Ethics, ed. Jane Maienschein ve Michael Ruse, New York: Cambridge University Press, 1999.
  • Bulholf, Ilse Nina, The Language of Science, Leiden: Brill Publishing Com-pany, 1992.
  • Corning, Peter Andrew, “Evolutionary Ethics an Idea Whose Time Has Come? An Overview And An Affirmation”, Politics and The Life Sciences, V. 22, No. 1 (March 2003).
  • Darwin, Charles, “The Origin of The Moral Sense”, Ethics, ed. Peter Sin-ger, New York: Oxford University Press, 1994.
  • Darwin, İnsanın Türeyişi, çev. Yavuz Erkoçak, Ankara, Sol Yayınları, 1968.
  • Darwin, İnsan ve Hayvanlarda Beden Dili, çev. Orhan Tuncay, İstanbul: Gün Yayınları, 2001.
  • Darwin, On the Origin of Species by Means of Natural Selection, New York: D. Appleton and Company.
  • Darwin, The Descent of Man, Lawrance: Digireads.com Publishing, 2009.
  • Dobzhansky, Theodosius, “Evrimin Işığı Olmadan Biyolojide Hiçbir Şe-yin Anlamı Yoktur”, Cogito, sy. 60-61, YKY, Güz-Kış 2009.
  • Duralı, Teoman, “Yüzyılımıza Damgasını Vuran Çağdaş Evrim Düşün-cesinin Doğuşu”, Felsefe Arkivi, sy. 25, İstanbul 1984.
  • Engels, Eve-Marie, “Charles Darwin’s Moral Sense on Darwin’s Ethics of Non-Violence”, Annals of the History and Philosophy of Biology, V. 10 (2005).
  • Greene, John C., Darwin And The Modern World View, USA: Louisiana Sta-te University Press, 1981.
  • Gulick, Addison, “A Biological Prologue for Human Values”, BioScience, v. 18, No. 12 (December 1968) .
  • Joyce, Richard, The Evolution of Morality, Cambridge: MIT Press, 2006.
  • Mayr, Ernst, “Darwinciliğin Felsefi Temelleri”, Cogito, sy. 60-61, YKY, Güz-Kış 2009.
  • McGrath, Alister E., Dawkin’s God, Genes, Memes, And The Meaning of Life, USA: Blackwell Publishing, 2005.
  • Peirce, Charles Sanders, “The Architecture of Theories”, Philosophers of Process, ed. Douglas Browning-William T.Myers, USA: Fordham University Press, 1998.
  • Rachel, James, Created From Animals, The Moral Implications of Darwinism, Oxford: Oxford University Press, 1990.
  • Raphael, David Daiches, Moral Philosophy, New York: Oxford University Press, 1994.
  • Richards, Robert J., “Darwin’s Romantic Biology, The Foundation of His Evolutionary Ethics”, Biology And The Foundation of Ethics, ed. Jane Maienschein ve Michael Ruse, New York: Cambridge University Press, 1999.
  • Ruse, Michael, Taking Darwin Seriously, New York: Prometheus Books, 1998.
  • Ruse, Michael ve Wilson, Edward O., “Evolution of Ethics”, Philosophy of Biology, ed. Michael Ruse, New York: State University of New York Press, 1988.
  • Seth, James, “The Evolution of Morality”, Mind, v. 14, No. 53 (January 1889).
  • Singer, Peter (ed.), Ethics, New York: Oxford University Press, 1994.
  • Spencer, Herbert, The Principles of Ethics, V. I-II, Indianapolis: Liberty Classics, 1978.
  • Thompson, Paul, “Evolutionary Ethics: Its Origins And Contemporary Face”, Zygon, V. 34, No. 3 (September 1999).
  • Vicedo, Marga, “Laws of Inheritance and Rules of Morality” Biology and The Foundation of Ethics, ed. Jane Maienschein ve Michael Ruse, New York: Cambridge University Press, 1999.