The King is Pregnant: The Left Hand of Darkness and Gender as a Power Issue

Öz The King is Pregnant : The Left Hand of Darkness and Gender as a Power IssueABSTRACT Ursula Le Guin’s masterpiece The Left Hand of Darkness is based on the story of an Investigator, Ai, who has been sent to the planet of winter, Gethen, to convey the message of an interplanetary Council. Gethen is dominated by royal families and little kingdoms, Karhide and Ortogeyn. The book consists of short legends told by anonymous characters and accounts of Ai’s journey in Karhide, then to Orgoteyn and then back to Karhide. Gethenians were sexually inactive except for a certain period that they called kemer, and they remained androgynous rest of the year. Their outstanding sexual character inevitably has social, political and cultural consequences. Ursula Le Guin experiments with the sexual and gendered qualities of human societies to understand to what extent they influence our cultural and political behaviors. This paper, therefore, will investigate the effects of gender and sexuality on the cultural and political construction of society with particular references to feminist theory and traditions of fantastic fiction written by women.   Keywords: gender, power, fantastic fiction, Ursula Le Guin, The Left Hand of Darkness, American fiction ÖZ KRAL HAMİLE: KARANLIĞIN SOL ELİ VE BİR İKTİDAR SORUNU OLARAK TOPLUMSAL CİNSİYET   Ursula Le Guin’in başyapıtı Karanlığın Sol Eli, kış gezegeni Gethen’e yolu düşen ve gezegenlerarası konseyin mesajını ulaştırmakla görevlendirilmiş bir elçinin, Ai’nin, hikayesini anlatır. Gethen asil aileler ve Karhide ve Ortogeyn isimli iki küçük krallık tarafından kontrol edilmektedir. Kitap, her bir bölümde farklı bir anlatıcı tarafından  anlatılan kısa öykülerden oluşmuştır. Gethen sakinlerinin en çarpıcı özelliği, Kemer adını verdikleri bir çiftleşme dönemi dışında cinsiyetsiz varlıklar olmalarıdır. Bu çarpıcı biyolojik özelliklerinin elbette toplumsal, kültürel ve politik sonuçları da olacaktır. Ursula Le Guin, bu romanında insan toplumlarının cinsiyet ve cinsiyetlendirilmiş kimliklerinin, ne ölçüde kültürel ve politik davranışlarını etkileyeceğini anlamak üzere bir deney yürütmektedir. Bu makale, bu doğrultuda, cinsellik ve toplumsal cinsiyet kavramlarının toplumun kültürel ve politik yapısı üzerindeki etkilerini, feminist kuram ve kadın yazarların oluşturduğu fantastik edebiyat geleneği ışığında tartışmayı amaçlamaktadır. Anahtar kelimeler: toplumsal cinsiyet, fantastik kurgu, iktidar, Ursula Le Guin, Karanlığın Sol Eli, Amerikan romanı.

___

Armitt, Lucie. Contemporary Women’s Fiction and the Fantastic. Great Britain: MacMillan Press, 2000

Atteberry, Brian. “Fantasy as Mode, Genre, Formula”. Fantastic Literature: A Critical Reader. Ed. David Sandner. Connecticut: Praeder, 2004. p. 293-309

Barrett, Michelle. Marx’tan Foucault’ya İdeoloji. Çev. Ahmet Fethi. İstanbul: Mavi Ada, 2000

Butler, Judith. Gender Trouble. New York: Routledge, 1990

Butler, Judith. “Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory”. Theatre Journal. The Johns Hopkins University Press. Vol. 40, No. 4 (Dec., 1988), pp. 519-531. http://www.jstor.org/stable/3207893. 06/08/2009

Cixous, Helene. “The Laugh of the Medusa”. Signs. Vol. 1, No. 4. (Summer, 1976), pp. 875-893.

Foucault, Michel. History of Sexuality-Vol. 1. New York: Pantheon. 1978.

Freud, Sigmund. “Creative Writers and Day-Dreaming,” Ed. Peter Gay. The Freud Reader. London: Vintage: 1995. p. 436-443

Grosz, Elizabeth Volatile Bodies. Indianapolis: Indiana University Press, 1994

Le Guin, Ursula. “Is Gender Necessary?”. Dancing At the Edge of The World. New York: Grove Press. 1989. pp. 7-17

Le Guin, Ursula. The Left Hand of Darkness. Ace Books. 1976.

Miéville, China. “Marxism and Fantasy”. Fantastic Literature: A Critical Reader. Ed. David Sandner. Connecticut: Praeder, 2004. p. 334-344.

Oskay, Ünsal. Çağdaş Fantazya. Ankara: Ayko Yayıncılık. 1982.

Robbins, Ruth. “Introduction: Will The Real Feminist Theory Please Stand up”. Literary Theories: A Reader and A Guide. Ed. Julian Wolfreys. Edinburgh: Edinburgh University Press. 1999. pp. 49-59

Showalter, Elaine. “Towards a Feminist Poetics”. Feminisms: A Reader. Ed. Maggie Humm. Routledge. 1992. p. 381-385.

Suvin, Darko. Metamorphoses of Science Fiction: On the Poetics and History of a Literary Genre. New Haven: Yale University Press. 1979

Walker, Nancy A. Feminist Alternatives. Mississippi: UP of Mississippi, 1990

Waugh, Patricia. Feminine Fictions. London and New York: Routledge.1988