Bir Çanakkale Marşı

Müzik, toplum hayatında kültürel bir ürün olarak, tarihin her döneminde ve her zaman çeşitli amaçlarla hem üretilmiş hem de kullanılmıştır. Toplumu oluşturan bireyler öncelikle kendi duygularını yansıtan müzikleri oluştururlar. Toplumun, ortak duygulara sahip diğer fertleri de bu müzikleri, dinleyerek ve seslendirerek kullanıp paylaşırlar. Bu şekilde, her toplumda kültürel yapıyı yansıtan, toplumun harsına uygun üretilen müzikler, toplumsal müzik kültürünün ortak malı haline gelir ve bu kültürel müzik biçimi halk müziği olarak adlandırılır. Toplumları yönetenler, toplumların ortak malı olan müzikten, onları daha rahat yönetebilmek için daima yararlanmışlardır. Aynı şekilde, toplumda yönetilen durumundakilerde yönetenlere, olumsuz ya da olumlu isteklerini belirtmek istediklerinde, her zaman müziği araç olarak kullanmaktadırlar.Bu çalışmada, iki farklı kaynaktan elde edilen “Çanakkale Marşı” adlı eserin kayıtları ile ilgili olarak, kaynak tarama yöntemiyle kuramsal çerçevede karşılaştırmalı nitel bir durum tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Eserin söz yazarı ve bestecisi ile ilgili kesin bir veri elde edilememiştir. Eser şan için piyano eşlikli olarak marş formunda yazılmıştır. Sonuç olarak, bu çalışmayla öncelikle tarihsel süreçte Çanakkale ile ilgili yapılmış bir müzik eserinin kayıt altına alınması, müziksel bakımdan eserle ilgili gerekli bilgilerin ortaya konulması, eserin besteleniş amacı, bestelendiği dönemdeki müzik ortamı hakkında bilgilerin elde edilmesi amaçlanmaktadır

A Çanakkale Anthem

Men have ever been driven to make music, which is a sociocultural product, for various reasons, primarily to reflect their emotions. Members of a society who share common emotions use and share such music by listening to and singing (chanting) them. In this way, the music made in accordance with the culture of the society which reflects the cultural structure in every society becomes the common property of the music culture. This cultural music form is called folk music. Public administrators have always benefited from music so as to manage people with ease. Similarly, the managed have always used music as a tool to place their negative or positive requests to administrators.This study attempts to comparatively describe the records of “The Çanakkale Anthem” obtained from two different sources through literature review. No exact data about the composer and lyricist of the piece (work) has been obtained. The work has been composed in the form of an anthem with the piano accompaniment for vocalizing.In conclusion, this study primarily aims to record a piece of music about Çanakkale and to reveal necessary information related to the work, the reason why it was composed and the musical environment in the period when it was composed

___

  • Aracı, Emre, Ahmet Adnan Saygun,- Doğu Batı Arası Müzik Köprüsü, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2001.
  • Aydın, Yılmaz, Türk Beşleri, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2003.
  • Champigneulle, B., Müzik Tarihi, (çev. T. Gökçel), Quesais-je Pres.
  • Cangal, Nurhan, Müzik Formaları, Arkadaş Yayınları, Ankara 2004.
  • Çalışır, Feridun, Müziğin Düşüncedeki Yeri, İş Matbaacılık ve Ticaret, Ankara 1971.
  • İlyasoğlu, Evin, Zaman İçinde Müzik, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2001.
  • Küçüköncü, H.Yılmaz, Genel Müzik Kültürü Öğretim, Efil Yayınevi, Ankara 2010.
  • Öztuna, Yılmaz, Türk Musikisi Ansiklopedisi II, MEB Yayınları, İstanbul 1974.
  • Say, Ahmet, Müzik Ansiklopedisi, c. 3, Ofset Yayınları, Ankara 1992.
  • Genelkurmay Başkanlığı, Türk İsrail Müşterek Askeri Tarih Konferansı II Bildiriler Kitabı, Genelkurmay Askeri ve Stratejik Etüt Başkanlığı Yayınları, Ankara 2003.
  • Üngör, Etem, Türk Marşları, Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları, Ankara 1966.
  • http://ked.tdk.org.tr/index.phpoption=com_bts&view=bts.
  • http://www.turkishmusicportal.org/list_composers.php?cat=10&lang2=tr.