Atatürk Milliyetçiliği ve Temel Kırılma Noktası: 12 Eylül Milliyetçiliği

Atatürk milliyetçiliği ilk oluşum süreci olan Kurtuluş Savaşı boyunca emperyalizme karşı halkı birleştirme işlevinde etkili olmuştur. Cumhuriyet döneminde ise, Osmanlı’dan kopmak için toplumsal, kültürel, siyasi ve ekonomik yapı değişimini sağlayacak devrimlerin düşünce dizgesi (sistemi) olarak biçimlenmiştir. Bu anlamda, Atatürk milliyetçiliğinin temel işlevleri laiklik ve batılılaşmadır. Batılılaşmanın temel ilkeleri ise, sosyopolitik ve sosyokültürel alanda laiklik ve sosyoekonomik alanda devletçiliktir. Atatürk’e göre gelişmiş ülkelerin baskı ve etkisinden kurtulmanın, bağımsız olmanın yolu çağdaş uygarlık düzeyine erişmekti. İşte bu iki ilke bunu gerçekleştirecekti. Ancak, 1970’li yılların sonlarına doğru yoğunlaşan küreselleşme ve bu doğrultuda gelişen neoliberal ekonomi politikası Atatürk milliyetçiliği açısından temel kırılma noktası olmuştur. Neoliberal ekonomi politikası devletçi sosyoekonomik politikayı dönüştürürken, neoliberal ekonomik yapıyı destekleyen sosyokültürel yapı da laiklik ilkesini dönüştürmüştür. Sosyopolitik ve sosyokültürel alanda Türk-İslam Sentezi etkili olmuştur

Atatürk Nationalism and Basic Breaking Point: Nationalism of 12 September

Atatürk nationalism had been effective to ünite the people against imperialism throughout Turkish War of Independence which is its first formation process. As for the Republican Era, it took the shape of thougt diagram (system) of the revolutions to assure the social, cultural, political and economic change of structure which would maket he Ottomans breaking off. As such, the basic functions of Atatürk nationalism are independence and westernization. The basic principles of westernization are secularism in the sociopolitical and sociocultural fields, and etatism in the socioeconomic field. According to Atatürk, the way of escaping from oppression and its influence, and of being independent for the developed countries was to reach at the level of contemporary civilization. So, these two principles would perform it. However, globalization intensified towards the end of 1970’s, and the neoliberal policy of economy deeveloped in this way have become the basic breaking point in theaspect of Atatürk nationalism. While neoliberal policy of economy was directing the satist socioeconomic policy, the sociocultural structure that supported the neoliberal socioeconomic structure also conducted the principle of secularism. Turkish-Islam Synthesis had an effect on the sociopolitical and sociocultural fields

___

Akşin, Sina; 1996;Türkiye’nin Yakın Tarihi; İmaj Yayıncılık; Ankara.

Aydın, Suavi; 1993; Modernleşme ve Milliyetçilik; Gündoğan Yayınları; Ankara.

Baydur, Mithat; 1994; Milliyetçilik; Ağaç Yayıncılık; İstanbul.

Berkes, Niyazi; 2002; Türkiye’de Çağdaşlaşma; Yapı Kredi Yayınları; İstanbul.

Bora, Tanıl; 2007; Türk Sağının Üç Hali: Milliyetçilik, Muhafazakarlık, İslamcılık; Birikim yayınları; İstanbul.

Boratav, Korkut; 1998; Türkiye İktisat Tarihi 1908-1985; Gerçek Yayınevi; İstanbul.

Brown, John; Çev: Tuvana Gülcan, 2002; “Yönetişim ya da Neoliberalizmin Siyasi Düzeni”; Birikim; Sayı: 158; s. 36-43.

Copeaux, Etienne; Çev: Berktay, Ali, 2000; Türk Tarih Tezinden Türk İslam Sentezine; Tarih Vakfı Yurt Yayınları; İstanbul.

Davison, Andrew; Çev: Birkan, Tuncay, 2002; Türkiye’de Sekülerizm ve Modernlik;

Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-8392
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2004
  • Yayıncı: Çağ Üniversitesi