Empati Geliştirme Metotları

Bu makalede inovasyon süreçlerinde empati kurmayı başarmak için, empati haritası, deneyim haritası ve eskiz oluşturma modelleri gösterilmektedir. Empati kurulamayan projede inovasyon geliştirilememektedir. Piyasada talep görmeyecek bir ürün için ciddi zaman ve maddi imkanlar tüketilmiş olmuştur. Kullanıcı ne ister sorusuna inovatif cevap, empati kurulabilen noktadan başlamaktadır. Kullanıcının taleplerinin içselleştirilmesi inovatif çözüm için ilhamı vermektedir. Empati haritası kullanıcının ne yapar, ne düşünür, ne hisseder, neden yapar, kimi dinler sorularına cevap vermektedir. Kullanıcının çevresiyle bir bütün olduğu kabul edilmektedir. Düşündüklerini, duyduklarını, yaptıklarını, gördüklerini ve hissettiklerini anlayarak empati haritası oluşturulmaktadır. Özellikle 5 duyu organıyla algıladıkları ve faaliyetin ardındaki motivasyonu öğrenmek çok önemlidir. Deneyim haritası ise beş deneyimi kapsamaktadır: Fiziksel, bilişsel, sosyal, kültürel, duygusal. En önemli deneyim duygusaldır çünkü karar alma süreçlerinde etkindir. Mülakatlar esnasında empati ve deneyim harita formlarını doldurmak üzere sorular belirlenmektedir. Kullanıcının beklentilerini tam anlayabilmek için eskiz çizerek üzerinde tartışmak gerekmektedir. Eskiz kullanıcının ihtiyaçlarını ve arzularını kâğıda dökmektir. Amacı kullanılabilecek bir ürün/servis ortaya koymak değil, geribildirim almaktır. Paydaşlarla iletişim sağlama (empati) yoludur.  

Empathetic Development Models

In this article, empathy building, empathy map, experience map and sketching models are shown in innovation processes. Innovation cannot be developed in projects without getting empathy. Unwanted product lead a serious time and material resources exhaution. The innovative answer to the question of what the user wants starts from the point of empathy. The internalization of the user inspires the innovative solution. The user is considered to be a whole with his surroundings. An empathy map is created by understanding what users think, hear, do, see and feel. It is especially important to understand the 5 sensory organs and the motivation behind the activity. The experience map covers five experiences: physical, cognitive, social, cultural, emotional. The most important experience is emotional due to the effectiveness in decision making processes. During the interviews, questions are set to fill the gaps in these empathy and experience maps. To understand the user's expectations, drawing a sketch is necessary. Sketch is to pour the user's needs and desires on paper. The purpose is to get feedback, not put out a product / service that can be used. It is a way of communication with stakeholders.  

___

  • Brown, T. (2008). Design thinking, Harvard Business Review, 5(3), 56-65.
  • Brown, T. (2009). Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation, New York: Harper Business.
  • Canniford, R. (2005). Moving shadows: suggestions for ethnography in globalised cultures. Quantitative Market Research, 8(2), 204- 218.
  • Elliot, R. & Elliot N. J. (2003). Using ethnography in strategic consumer research. Qualitative Market Research: An International Journal, 6(4), 215-223.
  • Heath, C. & Heath, D. (2006). The curse of knowledge. Harvard Business Review, December.
  • Johansson, P., Hall, L., Sikstrom, S. & Olsson, A. (2005). Science failure to detect mismatches between intention and outcome in simple decision. Science, 310 (5745), 116-9.
  • Kelley, T. (2005). The Ten Faces of Innovation. California: Doubleday.
  • Kelley, T. & Kelly, D. (2014). Yaratıcı Özgüven. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Klemmer, S. (2019). User experience: research & prototyping. Erişim tarihi: 10.03.2019, www.coursera.org/klemmer.
  • Kumar, V. (2012). 101 Design Methods: A Structured Approach for Driving Innovation in Your Organization. Chicago: Wiley,
  • Liedtka J. & Ogilvie, T. (2011). Designing for Growth. Chicago: Columbia Business School.
  • Liedtka, J., King, A. &Bennett, K. (2014). Solving Problems with Design Thinking, New York: Columbia Business School.
  • Luma Institute, (2012). Human Centered Design. Pittsburg: Free Press.
  • Luma Institute, (2014). Innovation of taxonomy. Harvard Business Review. Jan/Feb issue.
  • Moisander, J. & Voltanen, A (2011). Interpretive marketing research: using ethnography in strategic market development. in Lisa Penaloza; Nil Toulouse & Luca M. Vıscontı (Eds.), Marketing management: a cultural perspective, First Edition, London: Routledge.
  • Newton, L. (1990). Overconfidence in the communication of intent: Heard and unheard melodies. Yayınlanmamış doktora tezi. Stanford University, Stanford, CA.
  • Nielsen, J. (2012). Intranet usability: the trillion-dollar question. www.nielsen.com.
  • Pine, J. & Gilmore, J. (2011). The Experience Economy. Cambridge: Harvard Business Review Press.
  • Özbölük, T. & Dursun, Y. (2015). Pazarlama araştırmalarında paradigmal dönüşüm ve etnografinin dijitale evrimi: netnografi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 46, 227-249.
  • Özmen, M. & Timur, N. (2015). Müşteri değeri üzerine etnografik bir örnek olay incelemesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24.
  • Standford Design School (2019). D.School bootcamp bootleg. Erişim tarihi: 8.01.2018, www.dschool.standford.edu http://www.youtube.com/watch?v=-FzFk3E5nxM
  • Zaltman, G. (2003). How Customers Think: Essential Insights into the Mind of the Markets. Boston: Harvard Business School Press.