ORHAN PAMUK’UN MASUMİYET MÜZESİ ROMANINDA NİŞANTAŞI VE ÇUKURCUMA BAĞLAMINDA SINIFSAL FARKLILIKLAR

Birey ve toplumların farklı özelliklerinden ötürü kategorize edilmesiyle ortaya çıkan sınıf kavramı, sürekli hakkında tartışma yürütülen ve bundan ötürü gündemde olan konulardan biridir. Bu özellik, onun bilimsel ve sanatsal alanlardaki diğer kavramlara nazaran daha ön planda olmasını sağlamıştır. Kavramın üstlenmiş olduğu bu rol gereği, birçok eser bu bağlamda irdelenmiş ve sınıfsal farklılıkların gün yüzüne çıkarılması ön görülmüştür. Bu anlamda sözü edilecek eserlerden biri Masumiyet Müzesi’dir. Orhan Pamuk tarafından kaleme alınan bu romanda, sınıfsal farklılıkları ortaya çıkaran birçok bulgu mevcuttur. Öncelikle kentin, değişik kesimlerine ev sahipliği yapan Nişantaşı ve Çukurcuma’nın birbirinden ayrı oluşu, dikkat çeker. İlkin semtlerin yerleşim, alt yapı ve ekonomik göstergelerinde kendini ifşa eden ve giderek hayatın tüm alanlarına sirayet ettiği görülen bu farklılıklar; kişilerin davranış, tutum ve söyleminde kendini açığa vurur. Böylelikle roman, sınıf kavramının tezahür ettiği ayrı toplumsal kategorileştirmelerin söz konusu olduğu bir sahneye dönüşür. Sınıfsal farklılıklara işaret eden bu argümanlar, romanın sınıf kavramı bağlamında okunmasını öğütler. Bu çalışmada sözü edilen romanın sınıfsal farklılıklarla ilişkili olarak irdelenerek bunun Nişantaşı-Çukurcuma bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

Orhan Pamuk, roman

CLASS DIFFERENCES IN ORHAN PAMUK’S NOVEL TITLED INNOCENCE MUSEUM IN NİŞANTAŞI AND ÇUKURAMBAR CONTEXTS

The concept of class which results from the classification of the different social and individual aspects has always been on the agenda as one of the most discussed issues. Therefore, the concept of class has been discussed in art and science circles more than any other concept. The concept’s popularity has led the researchers to analyze several literary works in terms of the class differences they reveal. Innocence Museum is one of those novels which could be analyzed in terms of the class differences it revelals. There are a lot of examples which demonstrate class differences in this novel written by Orhan Pamuk. Firstly, Çukurcuma Nişantaşı have different residents of differences social classes. The differences seen in the districts’ settlements, substructure and financial indicators, are also reflected in people’s attitudes, discourses and treatments. As a result of this, novel becomes a scene on which social classifications are discussed and narrated in literary style. These arguments which hint class differences suggest a need that this novel must be analysed in the terms of class differences. This work has focused on the differences within the novel and thus it is the production of the work-centred reading which studies these differences in various terms.

___

Akpınar, S., Şahin, B. (2017). Orhan Pamuk Romanlarında “Öteki”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt:5,Sayı:11. 330-344.Alçı, N. (2008). Pamuk Oryantalizmi.Akşam Gazetesi, 03.09.2008.

Aslanboğa, A. (2011). Masumiyet Müzesi Romanı’ndaModernizm-Gelenek Algısı.TurkishStudies, International PeriodicalFortheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 6/3 Summer 1645-1652.

Arslan, Z. (2012). Geçmişten Bugüne Eleştirel Bir Orta Sınıf Değerlendirmesi.Toplum ve Demokrasi, Yıl 6, Sayı 13-14, Ocak-Aralık, 55-92.

Baday, Ö.N. (2011). Modern Kent Mekanlarında Mahallenin Konumu. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.

Bourdieu, P. (2015). Ayrım Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. Şannan, D.F.,Berkkurt, A.G. (Çev.). Ankara: Heretik Yayınları.

Canatan, K. (2014). Siyasal Kimlikler ve “Yaşam Tarzları: Güney Marmara Bölgesi Örneği. TurkishStudies- International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory of TurkishorTurkic Volume 9/5 Spring. 465-495. Ankara/Turkey (Erişim Tarihi:01/09/2015)

Çubukçu, M. (2011).Orhan Pamuk NTV’de.www.ntwmsnbc.com (10.09.2011), (Erişim Tarihi: 28.08.2015)

Dellaloğlu, B. F. (2017). Nişantaşı İle Fatih’in İmkânsız Ortalaması Çukurcuma. Edebiyat Eleştiri Dergisi. 7. S.100-108

Demir, F. (2011).Orhan Pamuk’un Romanları Üzerine Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı, Van.Erol, S. (2014). Orhan Pamuk’un Romanlarının Tema Bakımından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman.Freire, P. (2008). Ezilenlerin Pedagojisi. Hattatoğlu, D. (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Güven, B. (2008). Aşkından Müze Yaratan Adamın Hikâyesi (Orhan Pamuk’la Röportaj).http://arsiv.ntvmsnbc.com

Harvey, D. (2013). Sosyal Adalet ve Şehir. Moralı, M. (Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. Gürbüz, I. (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

Marmasan, D. (2014). Bir Mekânsal Ayrışma Modeli Olarak Modern Gettolaşma: Televizyon Reklamları Üzerine Bir İnceleme. Global Media Journal. 5 (9)

Marx, K., Engels, F. (2003), Seçme Yapıtlar I. Ardos, M., Belli, S., Kardam, A., Somer, K., (Çev.). Ankara: Eriş Yayınları.

Marx, K., Engels, F. (2014). Komünist Manifesto.Satlıgan, N. (Çev.). İstanbul: Yordam Kitap.

Okkan, O. (2012). İnsan Manzaraları Bir Kentin İzindeki Romancı: Orhan Pamuk. (04.11.2012) www.trtturk.com.tr/https://www.youtube.com/watch?v=AHNm0ptOMnA (Erişim Tarihi: 14.11.2015)

Özdemir, C. (2012). Masumiyet Müzesi. (26.24.2012). 5N1K, cnnturk.com (Erişim Tarihi: 15.10.2015)Pamuk, O. (2010).Manzaradan Parçalar. İstanbul: İletişim Yayınları.Pamuk, O. (2008).M,asumiyet Müzesi. İstanbul: İletişim Yayınları.Pamuk, O. (2011).Saf ve Düşünceli Romancı. İstanbul:İletişim Yayınları.Sağlam, M. (2014). Orhan Pamuk’un Romanlarında Erkeğin İktidarı.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Saygılı, E. (2012). Orhan Pamuk’un Romanlarında Taşra. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Afyonkarahisar.Sunat, H. (2008). Merhum Kemal Basmacı Bey’le Hasbıhal-I.Varlık Dergisi, Kasım, 28-34.

Sunat, H. (2008).Merhum Kemal Basmacı Bey’le Hasbıhal-II.Varlık Dergisi, Aralık, 58-64.

Süzük, A. Ş. (2011). Orhan Pamuk’un “Kar” Ve “Masumiyet Müzesi” Adlı Romanlarında Kadının Temsili. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kadın Çalışmaları Anabilim Dalı, İstanbul.

Şahin, B. (2015).Orhan Pamuk Romanlarında Oryantalizm.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.

Turner, B. (2007). Eşitlik. Şener, B. S. (Çev.) Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

Türkeş, Ö. (2008). Kırık Bir Kalbin Romanı. Radikal Gazetesi.05.09.2008.

Ünal, A., Z. (2017). Bourdieu’nünTabakalaşma Teorisi Bağlamında Üst Sınıftan Alt Sınıfa Doğru Hayat Tarzı Tahakkümü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi.10/49, 380-388.

Zariç, M. (2014). Postmodernist Yapısal Eleştiri Bağlamında Orhan, Pamuk’un Masumiyet Müzesi Adlı Romanı. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi; Cilt 4 Sayı 2, 46-75.

Weber, M. (2016). Ekonomi ve Toplum. Boyacı, L. (Çev.), İstanbul: Yarın Yayınları.