ŞAMANİST TÜRK HALKLARINDA KURBAN SUNGUSU VE KENDİSİNE KURBAN SUNULAN VARLIKLAR

Bu makalede: Rus ve Sovyet kaynaklarından yapılan araştırmalar doğrultusunda Şamanist Türk halklarının inançlarında oldukça önemli bir yeri olan kurban törenleri ile kendisine kurban sunulan varlıklar meselesi incelenmiş ve şamanların ayinleri için seçtikleri vakit konusunda değerlendirmelere yer verilmiştir.
Anahtar Kelimeler:

Şamanist, Kurban, Ayin, Zaman

Özet: Bu makalede: Rus ve Sovyet kaynaklarından yapılan araştırmalar doğrultusunda Şamanist Türk halklarının inançlarında oldukça önemli bir yeri olan kurban törenleri ile kendisine kurban sunulan varlıklar meselesi incelenmiş ve şamanların ayinleri için seçtikleri vakit konusunda değerlendirmelere yer verilmiştir.

___

ALEKSEEV, N.A., Şamanizm Tyurkoyazıçnıh Narodov Sibiri, Nuvosibirsk, İz.d-vo, Naııka. 1984.

ANOHÎN, A.B., Materiyalı po Şamanstvu u Altaytsev, Moskva, İzd-vo Rossiyskoy Akademi Nauk, 1924.

BUTANAYEV, V.Y.,Traditsionnaya Kultura i bit Hakasov, Abakan, 1996.

BEZERTINOV, R. N., Tengrianstv Religiya Tiirkov i Mongolov,Kazan, Ayaz, 2000.

ESİN, E., Islamiyetten Önceki Tiirk Kültür Tarihi ve islam'a Giriş (Türk kültürü el kitabı) İstanbul, Edebiyat Fak, Yay., seri-2, c.l/b.1978.

EBERHARD,W., Şa-to Türklerinin Kültür Tarihine Dâir Notlar, T.T.K.yay., Ankara, Belleten, c.ll, sayı.41,1947.

GÜN A Y, Ü., Gün gör, H., Tiirk Din Tarihi, İstan bul, Latin yay., 1998.

HAYRETTİN K.,Kur'an-ı Kerim Açıklamalı Meali, Ankara,2002.

İNAN, A., Tarihte ve Bugün Şamanizm,3.baskı,Ankara.T.T.K.yay.,1986.

İNAN,A., Tarihte ve Bugün Şamanizm (Materyaller ve Araştırmalar), 4.Baskı, Ankara, T.T.K. 1995.

ŞEŞEN, Ramazan., Ibn Fazlan Seyehatnamesi, istanbul, Bedir vc/y., 1995.

KAŞGARI, M., Divana Lügati 't Türk, Ankara,T. T. K,yay. ,c.l .1991 -1992.

KATSYUBA, D.V., Duhm-naya Kultura Teleutov, Kemerova, 1993.

KIRCI, E., Tiirk Kültüründe Ateşle ilgili inançlar, Ankara, Folkloristik, 1996.

KULI - Zade Cafer. "Nevnız'un Bilimsel Temelleri" , Türk Dünyası Tarih Dergisi, İstanbul, Haziran sayı no: 90.1994.

LOPSAN, K., Obryedovaya Praktika i Folklor Tuvinskogo Şamanstva (Konets XIX- Naçalo XX.), Novosibirsk. 1987.

MAMBETALIYEV, S.,Perejitki Nekotonh Musulmanskih Teçeniy v Kirgizji i İh Istoriya, Fnınze — Bişkek, 1969.

NEUMANN Fridmann, E.J.,Ti{va Şamanizmi,Türkler Ansiklopedisi IÇ ÎT. Müfit Balabanlılar), Ankara, Yeni Türkiye yayınlan, c.20,. 2002.

ÖZERDİM, M.N.,Chou'lar ve Bu Devirde Türklerden Gelen Gök Dini, Ankara, T.T.K.yay., Belleten,, c.27.,sayı. 105. 1963.

ROUXS, J.P., Türklerin ve Moğolların Eski Dini, 2. Baskı, (Çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul, İşaret yayınlan,1998.

ROUX,J.P.,Eski Çağ ve Orta Çağda Altay Türklerinde Ölüm, çev. Aykut Kazjancıgil, İstanbul, Kabalcı yay., 1999.

SPE VAKO VSKIY,A .B., Duhi,Oborotni,Demonıy i Bojestva Aynov.Moskva, 1988.

SUHAREVA.O.A., İslam v Uzbekistane, Taşkent, İzd-vo Uzbek SSR Akudemiçeskii Nauk.1960.

TIMOŞINOV,V.,Kulturalogiya Kazakistan Evraziya Vastok Zapad, Almatı, 2001.

TOKAREV,S.A.,Rannıe Formı Religii, Moskva. 1990.

VERBITSKIY, V. I., .4 İtayskie İnorodtsı, Moskva. 1893.

YUAN-CH'A OPİ-SHİ., (): Moğollann Gizli Tarihi, Çev: Ahmet Temir, Ankara, T. T.K. yay., 1995.