GÖÇMEN BİR YÖNETMENİN OBJEKTİFİNDEN SILA OLGUSU: FATİH AKIN SİNEMASI ÜZERİNE BAĞLAMSAL BİR İNCELEME

Göç, kökeni insanlığın kendi tarihine kadar uzanan ve zaman içerisinde çeşitlenen bir olgudur. Göçmenlik ise kendi dinamikleri olan bir insanlık durumu olarak karşımıza çıkmaktadır ve gerçekliğin yeniden yapılandırıldığı sinemanın konularından birini oluşturur. Bu çalışma, ikinci kuşak göçmen bir yönetmen olan Fatih Akın’ın, göç olgusunu nasıl yeniden yapılandırdığını incelenmektedir. Bu bağlamda ilk olarak göç olgusu, Göçmen Sineması,göçmen yönetmenler ve Fatih Akın’ın sanatçı karakteri ve duruşu incelenmiştir. Ardından Fatih Akın filmlerinde sıla olgusunun nasıl tanımlandığı çözümlenmeye çalışılmıştır. Yönetmenin gurbete kaotik anlam yüklediği ve sıla kavramının gurbetle girdiği diyalektik ilişki içinde kozmik bir tasarım içerisinde sunduğu gözlemlenmiştir.Ayrıca Akın’ın filmlerinde birinci kuşak göçmenlere yönelik örtük bir eleştiri sunduğunun da farkına varılmıştır.

GÖÇMEN BİR YÖNETMENİN OBJEKTİFİNDEN SILA OLGUSU: FATİH AKIN SİNEMASI ÜZERİNE BAĞLAMSAL BİR İNCELEME

Migration, ranging from the origins of humanity and its history is a phenomenon that varied over time. Immigration emerges as the human condition that is its own dynamics and it creates one of the subjects of cinema that the restructuring of reality. This study is examined how the newly restructured that phenomenon of migration by a second-generation immigrants director Fatih Akin. In this context, the phenomenon of migration, immigrant cinema, immigrant directors, and Fatih Akin's the artist character and position are examined. Then tried to solve how to define the phenomenon of homeland in Fatih Akin's films. Director loaded a chaotic meaning to foreign land and the concept of homeland is presented in a cosmic design why it enters into the dialectical relationship with foreign land. Also, recognized that the presentation of an implicit criticism for the first-generation migrants by Akin in own films.

___

  • ABADAN-UNAT, N. (1992), “East-West vs. South-North Migration: Effects Upon the Recruitment Areas of the 1960s”, International Migration Review, 26(2), 401-412.
  • AKBULUT, H. (2001), “Ulus-Aşırı Türk Sinemasında Kimlik Anlayışları: Fatih Akın ve Yüksel Yavuz Sineması”, Kimlik, Medya ve Temsil, der. E. B. Akça, Ankara: Nobel Yayınları, 204-227.
  • AKBULUT, H. (2003), “Sinemanın Medeniyet Halleri: Türk Sinemasında Kimlik, Medeniyet ve Modernleşme Temsilleri”, Düşünen Siyaset, 17, 227-234.
  • ANDERSON, B. (2004), Hayali Cemaatler: Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. çev. İ. Savaşır, İstanbul: Metis Yayınları.
  • BAŞARAN, F. (1972), “Türkiye’de Beyin Göçü Sorunu”, Araştırma, 10, 133-153.
  • BERGER, J. (1976), Yedinci Adam, çev. C. Çapan, İstanbul: Cem Yayınları.
  • BHABHA, H. K. (1994), “DissemiNation: Time, Narrative, and the Margins of the Modern Nation”, The Blackwell Reader in Contemporary Social Theory, ed. A. Elliot, Londra: Blackwell Yayınevi, 211-219.
  • CHAMBERS, I. (2005), Göç, Kültür, Kimlik. çev. I. Türkmen ve M. Beşikçi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • DİŞBUDAK, C. (2004), “Uluslararası Göç ve Türkiye Ekonomisi”, İktisat, İşletme ve Finans, 19(217), 84-94.
  • GENÇ, S. (2004), “Acı Vatandan Kısa ve Acısız’a”, Yeni Film, 4, 53-58.
  • GÖKÇE, Ö. ve KÖSTEPEN, E. (2004), “İmkansızı İste, Olmasa Bile İste: Duvara Karşı”, Altyazı, 27, 34-37.
  • GÖKTÜRK, D. (2001), “Turkish Delight, German Fright: Migrant Identities in Transnational Cinema”, Mediated Identities, ed. K. Ross, D. Derman ve N. Dakavic, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 131-149.
  • GRUNWALD, E. (1997), “1917’de Almanya’da Türk Çocukları”, İmaj Yazıları, der. A. O. Öztürk, Konya: Alagöz Yayın İletişim Pazarlama San. ve Tic. Ltd. Şti., 67-72.
  • HIGSON, A. (1989), “The Concept of National Cinema”, Screen, 30(4), 36-46.
  • İÇDUYGU, A. (2006), “A Panaroma of the International Migration Regime in Turkey”, Revue Européenne des Migrations Internationales, 22(3), 11-21.
  • KONYAR, H. (2000), “Tüketim Kültürünün Belirlediği Yeni Toplumsal Kimlikler”, İletişim, 6, 19-33.
  • MAKAL, O. (1994), Sinemada Yedinci Adam: Türk Sinemasında İç ve Dış Göç Olayı, İzmir: Ege Yayıncılık.
  • ÖZER, İ. (2004), Kentleşme, Kentlileşme ve Kentsel Değişme, Bursa: Ekin Kitabevi Yayınları.
  • ÖZTÜRK, A. O. (1997), “19. Yüzyıl Popüler Alman Sanatında Türk Motifinin İşlevi Üzerine Etnolojik Bir Yaklaşım”, İmaj Yazıları. der. A. O. Öztürk. Konya: Alagöz Yayın İletişim Pazarlama San. ve Tic. Ltd. Şti., 25-36.
  • PETERSEN, W. (1958), “A General Topology of Migration”, American Sociological Review, 23(3), 256-266.
  • SAYIN, G. (2007), “Fatih Akın’s Gegen Die Wand (2004): Etnicity As Performance”, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 172-187.
  • SKEJELBRED, A. H. B. (1997) “Norveç’te Türk İmajı: Söylentiler ve İşlevleri ya da Tarihsel Açıdan Steretipler”, İmaj Yazıları. der. A. O. Öztürk. Konya: Alagöz Yayın İletişim Pazarlama San. ve Tic. Ltd. Şti., 15-24.
  • ŞAHİN, C. (2001), “Yurdışı Göçün Bireyin Psikolojik Sağlığı Üzerindeki Etkisine İlişkin Kuramsal Bir İnceleme”, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 57-67.
  • TUTAL, N. (2006), Söylemler ve Temsiller: Fransızlar Türleri Nasıl Tanıyor ya da Fransız İmgeleminde Türkiye, Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • YAREN, Ö. (2008), Altyazılı Rüyalar: Avrupa Göçmen Sineması, Ankara: De Ki Yayıncılık.