ASIM İŞLER: BASKI RESİMDE ÖZGÜNLÜK (ATELİER 17 SÜRECİ, ETKİLERİ, İZLERİ)

4 Haziran 2007'de aramızdan ayrılan Prof. Asım İşler, gravür (metal baskı) alanında da çalışmalarını titizlikle geliştiren bir sanatçıydı. 1970'li yıllarda Paris'te S. W. Hayter'in baskı atölyesinde çalışma fırsatı bulmuştur. Hayter, 20. yüzyılda baskıresmin ayrı bir alan olarak sanata dahil edilmesine öncülük eden bir isimdir. İşler, Hayter'in atölyesinde deneysel çalışmalar yaparken gravür ve boya resim arasında güçlü bir bağ kurarak, çalışmalarında soyut ve çizgisel bir tavrı benimsemiştir; farklı teknik olanakları bir arada değerlendirerek resimsel bir form ve renk armonisi elde etmiştir. 1974'te Türkiye'ye dönmüş, Akademi'de gravür atölyesinde uzun yıllar ders vermiştir. Baskı tekniğinde ulaştığı yetkinliği ifadeci bir eğilimle birleştirerek, yalın bir renk anlayışıyla elde ettiği ve saydam bir derinlik üzerine kurguladığı kompozisyonlarında sergilemiştir. Baskı resmin sunduğu yeniden yapılandırma olanakları, İşler'in içinde yaşadığı toplumun jestlerini, tavırlarını, ifadelerini, renklerini ve etkilerini yansıtmaktadır.

Özet: 4 Haziran 2007'de aramızdan ayrılan Prof. Asım İşler, gravür (metal baskı) alanında da çalışmalarını titizlikle geliştiren bir sanatçıydı. 1970'li yıllarda Paris'te S. W. Hayter'in baskı atölyesinde çalışma fırsatı bulmuştur. Hayter, 20. yüzyılda baskıresmin ayrı bir alan olarak sanata dahil edilmesine öncülük eden bir isimdir. İşler, Hayter'in atölyesinde deneysel çalışmalar yaparken gravür ve boya resim arasında güçlü bir bağ kurarak, çalışmalarında soyut ve çizgisel bir tavrı benimsemiştir; farklı teknik olanakları bir arada değerlendirerek resimsel bir form ve renk armonisi elde etmiştir. 1974'te Türkiye'ye dönmüş, Akademi'de gravür atölyesinde uzun yıllar ders vermiştir. Baskı tekniğinde ulaştığı yetkinliği ifadeci bir eğilimle birleştirerek, yalın bir renk anlayışıyla elde ettiği ve saydam bir derinlik üzerine kurguladığı kompozisyonlarında sergilemiştir. Baskı resmin sunduğu yeniden yapılandırma olanakları, İşler'in içinde yaşadığı toplumun jestlerini, tavırlarını, ifadelerini, renklerini ve etkilerini yansıtmaktadır.

___

Barthex, Roland. Camera Lııcida. New York: The Noonday Pre.s.s, 1989.

Castleman, Riva. The Prints of the Twentieth Century. London: Thames and Hudson, 1988.

Field, Richard S. And Fine, Ruth, E. A Graphic Muse: Prints by the Contemporary American Women. New York: Hudson Hills Pre.s.s, 1987.

İşler, Asım. Asım İşler. ed. Şegan İşler, Mas Matbaacılık A.Ş. İstanbul, 2003.

Martin, Katrina. Jasper Johns: Printed Symbols. Minneapolis: Walker Art Center, 1980.

McLuhan, Marshall. The Medium is the Message, Understanding Media the Extensions of Man. London: Abacus, 1974 (Routledge and Kegan, 1964): 201-216.

Winkel man, Joseph. What Makes a Print Original, Printmaking Today, Winter 1990-91: 6.