SOSYAL DEĞERLERİN ÇOCUĞA AKTARILMASINDA AİLE VE OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN YERİ “KIRGIZİSTAN ÖRNEĞİ”

Sovyetler Birliği dönemine kadar Kırgız toplumunda etkin bir şekilde uygulanagelen geleneksel aile eğitiminin, Sovyetler Birliği’nin bölgeye nüfus etmesiyle sekteye uğradığı, eğitim işlerinin sistem içerinde bala bakça olarak ifade edilen okul öncesi eğitim kurumları altında farklı boyut kazanarak rejimin doğmaları ve Rus kültürünün etrafında cereyan ettiği ileri sürülebilir. Sovyetler Birliği’nin dağılması ile birlikte bağımsız bir devlet olarak ortaya çıkan Kırgızistan’da aile eğitimi ve okul öncesi eğitim ile ilgili bir takım değişimlerin ortaya çıktığı gözlemlenir. Bu itibarla çalışmamızda tarihi süreç içerisinde Kırgız toplumunda uygulanagelen geleneksel aile eğitimi, okul öncesi eğitim süreçleri, bunların işlevselliği ve işlerliği üzerinde durulmakla birlikte bugün gelinen noktada Kırgız toplumunda aile eğitimi ve okul öncesi etiğimin çocuğun kişilik oluşumu ve sosyal değerlerin aktarımı üzerinde önemi hakkında bilgi verilmeye çalışılacaktır

THE PLACE OF FAMILY AND PRESCHOOL EDUCATION IN THE TRANSMISSION OF SOCIAL VALUES TO CHILDREN: THE EXAMPLE OF KYRGYZSTAN

We can claim that the traditional domestic education which had been efficiently carried out until the Soviet period was interrupted by the penetration of the Soviet Union to Central Asian area and educational works occurred in preschool institutions called “bala bakcha” by getting into a different dimension due to the dogmas of the regime and the Russian culture. In Kyrgyzstan, which achieved sovereignty after the dissolution of the Soviet Union, a number of changes in the family and the preschool education began to be realized. In this respect in this study the traditional family education which had been carried on in the historical process, the preschool education process, its functionalities and practicalities will be focused and the significance of the family and the preschool education in the formation of a child’s character and the transmission of social values in Kyrgyz society today will be explained as well

___

Abdıkalıkov, O. (2011). Natsionalnıy Statistiçeskiy Komitet Kırgızskoy

Pespubliki Kırgızstan v Tsifrah, Bişkek. Akmataliyev, A. (2010). Kırgız Tilinin Sözdügü, Bişkek.

Alimbekov, A. (1996). Kırgız Etnopedagogikası, I Bölük, Bişkek.

Asanov, Ü. (2004). Kırgız pedagogikası, Bişkek.

Botohanova, D. “Eldik Ürp Adattar-Baldar Bakçasında”, Mugalimder, 28 Sentyabr 1990.

Cakıpbekova, A. (2011). Kırgız Respublikasındagı Körköm Önör Okutuusu XXI. Kılımdagı Çıgarmaçıl Mümkünçülüktördün Önügüüsü, Bişkek.

Cantöş Uulu, K. (1932). Mektep Caşına Cetpegen Baldardın Tilin Östürüü Cönündö, Frunze.

Eren, H. (1988). Türkçe Sözlük, Ankara.

İbragimov, M. (2005). Kırgız Makal Lakap, Uçkul Sözdörü, Karabalta.

Kasımov, T., Mitalipov, K. (2010). Üy Bülödögü Mektepke Çeyinki Bala Tarbiyası, Bişkek.

Kongaytiyeva, Z. (2005). Üybülö Tarbiyanın Başatı,Bişkek.

Konurbayev, T. (2003). Psihologo-Pedagogiçeskiye Usvoeniya Narodnıh

Traditsiy Detyami, Bişkek. Kultayev, T. (Mart 1989). “Baldardı Imanduulukka Tarbiyaloodo Ata Enenin

Rolu”, El Agartuu, No: 3, Bişkek. Magrifa Rahimova, (1993). Kırgız Respublikasındagı Mektepke Çeyin Tarbiya

Sistemasın Önügüşüü 1917-1992, Bişkek.

Tabaldiyev, A. (1976). Kırgız Sovet Entsiklopediyası, Tom I, Frunze.

Tungatarova, N. (2010). Mektepke Çeyinki Kuraktagı Baldardı Kırgızdın Uluttuk Kaada Salttarı Arkıluu Emgek Ülgüsündö

Sotsialdaştıruu, Bişkek. Tungatarova, N. (2010). Mektepke Çeyinki Kuraktagı Baldardı Kırgızdın Uluttuk Kaada Salttarı Arkıluu Emgek Ülgüsündö

Sotsialdaştıruu, Bişkek. Ünal, A. (2010). Günümüz Kırgız Toplumunda Doğum-Ölüm Geleneği ve Bunun Tarihi İzleri (Narın Bölgesi Örneği), Kırgızistan-Türkiye

Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Bişkek.

http://kg.kib.kg/news/view/id/799

http://ktrk.kg/kyr/index.php?newsid=529

http://www.bbc.co.uk/kyrgyz/kyrgyzstan/2011/12/111228_school.shtml

http://www.presskg.com/kut/11/0204_5.htm