Namaz İbadetinin Tarihi Süreci

Namaz, Hz. Âdem’den itibaren bütün ümmetlerde farklı usullerle varlığı kabul edilen, Kur’an ve sünnette en çok konu edilen ibadet olarak yerini alır. Çok önemli bir ibadet oluşundan dolayı namaz, fıkıh kitaplarının en geniş ve en teferruatlı bölümünü oluşturur. Vaaz ve ahlak kitaplarında namazın önemine dair, büyük vurgular vardır. Ancak namazın ilk ortaya çıktığı andan itibaren, Hz. Peygamberin son icra şekline kadarki süreç ve aşamaları üzerine fazla değinilmemiş, özellikle ilk inen surelerde geçen namaz emrinin ve ahkâmının nasıl olduğu, namazın vakitleri, rekât sayıları. Miraç sonunda namazın mahiyetinin, usul ve ahkâmının nasıl değişiklikler arz ettiğinin üzerinde pek fazla durulmamıştır. Bunlar, genelde az bilinen hususlardır. Konuya ışık tutması için ele aldığımız bu çalışma, sözü edilen bu konuları bütünüyle cevaplayacak bir iddia taşımamaktadır

THE ANALYSIS PRESENTATION PROCESS OF PRAYING FROM ISLAMIC LAW

Praying is the most important subject of Qur'an and sunneh. Praying is an accepted reality of the previous ummahs in different methods. The place of namaz in Islam is like the place of the head in the body. Therefore the praying section is the widest and the most detailed section of fiqh books. There is great emphasis on the importance of namaz in sermons and moral books. However it is not emphasized the process and stages of the final execution of namaz since the praying was first known from Hz. Prophet especially what was the namaz order in first verses of Quran. Did the prophet had namaz before Mirac, and if so how was the frequency, number of rekats, how was it? Moreover, how did the method of the namaz changed in the manner of the Prophet after Mirac. These are generally less known issues. This work we have dealt with for light retention has no claim to fully answer the promised issues. We think that this study will contribute to the better understanding of the debate about the subject and help better clarification of the subject. In addition, the study will discuss contemporary discussions on the topic time to time

___

  • Abdürrezzak b. Hemmâm, el-Musannef, thk. Habiburrahman el-A’zamî, el-Mektebü’l-İslâmî, Beyrut 1403
  • Ahmed bin Hanbel, Müsned, Thk. Şuayb el-Arnaûd, Müessesetü’r-risale, 1999.
  • Aşkar, Muhammed Süleyman el-Aşkar, Ef’âlü’r-rasul ve delâletühâ ala’l-ahkami’ş-şerîa, Beyrut: Müessesetü’r- risale, 2003.
  • Ateş, Ali Osman, İslam’a Göre Cahiliye ve Ehli Kitap Örf ve Adetleri, Beyan yayınları, İstanbul 1996.
  • Aydın, Mehmet, “Hıristiyanlık,” DİA, İstanbul, 1998.
  • Balcı, İsrafil, Hz. Peygamber ve Namaz, Ankara Okulu Yayınları: 196, Ankara, 2017.
  • Belâzurî, Ahmed b. Yahyâ el-Belâzurî, Ensâbü’l-Esrâf, (Tah. Muhammed Humeydullah), Mısır: Daru’l-Meârf, 1959.
  • Beyhakî, Ebu Bekr Ahmed b. Hüseyin b. Ali el-Beyhakî, es-Sünenü’l-kübra, Beyrut: Daru’l-fikr, t.y.,
  • Canan, İbrahim, Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi, Ankara, 1995.
  • Cessâs, Ebû Bekr, Ahmed b. Ali er-Râzî el-Cessâs, Ahkâmu’l-Kur’ân, Beyrut: Daru ihyâi’t-türasi’l-arabi, 1405.
  • Cezîrî, Abdurrahmân, Kitabü’l-Fıkıh ale’l-Mezâhib’l-Erba’a, Mısır, t.y..
  • Çetin, Abdurrahman, “Ezan”, DİA, İstanbul, 1995.
  • Çiftçi, Mehmet Emin, Hz. Peygamber’in Kıldığı Nafile Namazlarla İlgili Rivâyetlerin Tahlili, Harran Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Şanlıurfa, 2002.
  • Döndüren, Hamdi, “Cuma Namazı ve Kılınma Şartları”, UÜİFD., sy:2; y:2, Bursa, 1987 .
  • Efendioğlu, “Müdrec,” DİA, İstanbul, 2006.
  • Erdoğan, Mehmet, Fıkıh ve Hukuk Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
  • Heyet, Kur'an Yolu Türkçe Meal ve Tefsiri, DİB yayını, Ankara, 2017.
  • İbn Kudame, Ebu Muhammed Abdullah b. Ahmed b. Kudâme el-Makdesî, el-Muğnî fî fıkhi Ahmed b. Hanbel, Beyrut: Daru’l-fikr, 1405, I410.
  • İbn Habib, Ebu Cafer Muhammed, el-Muhabber, Daru'l-fikri'l-Cedide, y.y., l361.
  • İbn Hacer Askalânî, Fethû'l-Bârî bi Şerhi Sahihi’I- Buhari, Thk. Abdulaziz b. Baz, Daru’l- Fikr, Beyrut, 1993
  • İbn Hisâm, es-Sîretü’n-Nebeviyye, (Tah. Mustafa es-Sekâ vd.), Kahire, ty.,
  • İbn Hişam, Ebu Muhammed Abdulmelik b. Hişam, es-Siyretu 'n-Nebeviyye, Thk. Mustafa es-Saka, İbrahim el- Enbârî, Abdulhafiz eş-Şelebi, Dimeşk: Dâru İbn Kesir, 2005.
  • İbn İshâk, Muhammed b. Yesir, Sîretü İbn lshak, el-Müseammad fi Kitabi'I-Mübteda ve'l-Meb'as ve'l-Meğazi, Thk. Muhammed Hamidullah, Konya: Hayra Hizmet Vakfı, 1981.
  • İbn Teymiye, Takıyuddîn Ahmed b.Abdü’l-Halîm, Mecmûu-Fetâvâ, Mekke, 1978.
  • İbn-i Mace, Muhammed b. Yezid el-Kazvini, es-Sünen (Sindi Şerhiyle birlikte), Thk. Halil Me'mun Şiha, Dâru'l- Ma'rife, Beyrut, 1418/1997, hadis nr: 3838. İncil
  • Kamili, Fahri Kamili, İslâm Fıkhında Namaz İbadeti, Bursa Uludağ Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi, Bursa 2006.
  • Karaman, Hayrettin, Asr-ı Saadette İslâm Hukukunun Oluşumu, İstanbul: Beyan Yayınevi, 1994
  • Kâsânî, Alâuddin Ebû Bekr İbn Mes’ûd, Bedâyiu’s-Sanâyi fi Tertibi’ş-Şeâi’, thk. Ali Muhammed Muavvez, Ali Ahmed Abdülmevcut, Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut, 1997.
  • Komisyon, el-Mevsûatü’l-Fıkhiyye, 2. bs., Vezâretü’l-Evkaf ve’ş-Şuuni’l-İslâmiyye, Kuveyt, 1993
  • Köksal, Mustafa Asım, İslâm Tarihi, Şamil Yay., İstanbul, 1987.
  • Mehmet Aydın, Hıristiyan Kaynaklarına Göre Hıristiyanlık, TDV. Yayınları, Ankara, 1995.
  • Miras, Kamil, Sahîh-i Buhârî Muhatasarı Tecrid-i Sarîh Tercemesi ve Şerhi, Senem Matbaası., y.y., 1985.
  • Mûsılî, Abdullah b. Mahmud b. Mevdud el-Mûsılî, el- ihtiyar li Ta’lîli’l-Muhtar, Kahire, t.y.
  • Şahin, Osman, İslâm Hukukunda Seferîlik ve Hükümleri, Samsun, 2009 .
  • -------------, “Cuma Namazı Mükellefiyeti” İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, sy. 25, 2015
  • -------------, “Rekat”, DİA, İstanbul, 2007.
  • Şirbînî, Muhammed, el-İkna’ fî mahali elfazı Ebî Şücâ’, Beyrut, Daru'l-fikr, 1415 .
  • Şükün, Gencine-i Güftar Ferhenci Ziya Şükün, Farsça-Türkçe Lügat, İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı yayınları, 1984.
  • Sübkî, Ebû Nasr Tâcüddîn Abdülvehhâb b. Alî b. Abdilkâfî es-Sübkî , Cem'u'l-Cevâmi', (Bennâî haşiyesi ile birlikte), Beyrut: Daru'l-Fikr, 1982.
  • Taberânî, Süleyman b. Ahmed, el-Mu’cemü’l-evsat, thk. Târık b. İvadullah, vd., Dâru’l-Harameyn, el-Kâhire, ts.
  • www.mustafa islamoğlu.com/namaz.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kuran Dili, 3. Baskı, İstanbul: Eser Neşriyat ve Dağıtım, 1979.
  • Yiğit, İsmâil, “Siyer Kaynaklarına Göre Seferîlik”, Tartışmalı İlmi Toplantılar Dizisi, Seferîlik ve Hükümleri, İstanbul: Ensar Neşriyat, 1997.
  • Yiğit, Mehmet, “Bir İbadet Biçimi Olarak Namazın Tarihçesi, Diyanet İşleri Başkanlığı Dini Yayınları Genel Müdürlüğü Yayını Cilt: 47, Sayı: 1, Ocak - Şubat - Mart 2011.

___

Bibtex @ { mjss485920, journal = {MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi}, issn = {1694-7215}, address = {Chyngyz Aytmatov Campus, 720038, Djal, Bishkek, KYRGYZSTAN}, publisher = {Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi}, year = {2018}, volume = {7}, number = {2}, pages = {111 - 125}, title = {Namaz İbadetinin Tarihi Süreci}, key = {cite}, author = {Yüksek, Ali} }
APA Yüksek, A. (2018). Namaz İbadetinin Tarihi Süreci . MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi , 7 (2) , 111-125 .
MLA Yüksek, A. "Namaz İbadetinin Tarihi Süreci" . MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7 (2018 ): 111-125 <
Chicago Yüksek, A. "Namaz İbadetinin Tarihi Süreci". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7 (2018 ): 111-125
RIS TY - JOUR T1 - Namaz İbadetinin Tarihi Süreci AU - AliYüksek Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - DO - T2 - MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 111 EP - 125 VL - 7 IS - 2 SN - 1694-7215- M3 - UR - Y2 - 2022 ER -
EndNote %0 MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi Namaz İbadetinin Tarihi Süreci %A Ali Yüksek %T Namaz İbadetinin Tarihi Süreci %D 2018 %J MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi %P 1694-7215- %V 7 %N 2 %R %U
ISNAD Yüksek, Ali . "Namaz İbadetinin Tarihi Süreci". MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7 / 2 (Nisan 2018): 111-125 .
AMA Yüksek A. Namaz İbadetinin Tarihi Süreci. MJSS. 2018; 7(2): 111-125.
Vancouver Yüksek A. Namaz İbadetinin Tarihi Süreci. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018; 7(2): 111-125.
IEEE A. Yüksek , "Namaz İbadetinin Tarihi Süreci", , c. 7, sayı. 2, ss. 111-125, Nis. 2018