Sait Faik'in Tüneldeki Çocuk Adlı Hikayesinde Tüneldeki Çocuğu Hayal Etmek /To Dream the Child in the Tunnel in Sait Faik’s Story “Tüneldeki Çocuk”

Özet: Anlatma esasına bağlı eserlerin önemli öğelerinden biri tasvir bölümleridir.Anlatılan olayın okuyucunun/dinleyicinin zihninde canlanabilmesi, betimlemelerin görselleştirmefonksiyonunu başarıyla gerçekleştirmesine bağlıdır. Elaine Scarry, “KitaplaHayal Etmek” adlı çalışmasında yazarların, kelimeleri resimlere, resimleri hareketli imgelerehangi teknikleri kullanarak dönüştürdüklerini araştırır. Bu yazıda, Sait Faik’inTüneldeki Çocuk adlı hikâyesinden yola çıkılarak, yazarların dil aracılığıyla okuyucununzihninde hareketli imgeler yaratmak için kullanmakta oldukları teknikler, örneklerle gösterilmeyeçalışılacaktır.Anahtar Kelimeler: Sait Faik, Tüneldeki Çocuk, tasvir, tasvirin görselleştirme fonksiyonu,Elaine Scarry, Kitapla Hayal Etmek.To Dream the Child in the Tunnel in Sait Faik’s Story“Tüneldeki Çocuk”Abstract: Description is one of the significant elements of narration. Whether thereader can have the image of narrated events depends on the success of image makingfunction of the description. Elaine Scarry, in her story “Dreaming by the Book” examinesthat the author investigates how they transformed words to pictures, photos to the movingimage. This article tries to exemplify and show the language techniques used by writersin order to create animated images for the readers.Keywords: Sait Faik, Tüneldeki Çocuk, description, image making function of thedescription, Elaine Scarry, Dreaming by the Book.

Description is one of the significant elements of narration. Whether the reader can have the image of narrated events depends on the success of image making function of the description. Elaine Scarry, in her story “Dreaming by the Book” examines that the author investigates how they transformed words to pictures, photos to the moving image. This article tries to exemplify and show the language techniques used by writers in order to create animated images for the readers

___

Abasıyanık, S.F. (1955). Tüneldeki Çocuk. İstanbul: Varlık Yayınları.

Aktaş, Ş. (2011). Edebiyat ve Edebi Metinler Üzerine Yazılar. Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.

Çelik, Y. (2013). Sait Faik ve İnsan. Ankara: Akçağ Yayınları.

Durukoğlu, S. (Bahar 2013). “Derin Anlatı Yapısı Olarak Romanın Var Olma Kaygısı ve ‘Suskunlar’ı Görünür Kılma Çabası”. Turkish Studies, (8/4), 727-748.

Karakaya, Z. (1999). Edebî Bir Söylem Olarak Sözsüz Aktarım. Samsun: Elit Yayınları.

Önal, M. (2011). Edebi Eserde İfâde. Ankara: Kurgan Edebiyat Yayınları.

Rudolf, A. (2009). Görsel Düşünme. (Çev. Rahmi Öğdül). İstanbul: Metis Yayınları.

Sazyek, H. (2013). Roman Terimleri Sözlüğü. Ankara: Hece Yayınları.

Scarry, E. (2006). Kitapla Hayal Etmek. (Çev. Bülent O. Doğan). İstanbul: Metis Yayın- ları. (Footnotes)

1 Kutu içine aldığımız bu ve bundan sonraki blok alıntıların okunurken, zihnimizde

oluşan imgeler üzerine daha dikkatli olunması, ifade ettiklerimizin anlaşılmasına yar- dımcı olacaktır.

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü