Geçmişten Günümüze Gerçeküstücülük / Surrealism: Past and Present

Öz Modernizm ile ilişkilendirilen en önemli akımlardan biri olan ve iki dünya savaşı arasında ortaya çıkan gerçeküstücülük 1940’lı yıllarda örgütlü bir akım olarak etkisini giderek kaybetmiştir. Oysa günümüzde gerçeküstücü terimi pek çok alanda yaygınca kullanılmaktadır. Geçmişten günümüze gerçeküstücülüğün izini sürdüğümüzde çıkışından yüzyıla yakın bir zaman sonra bile akımın bilinçaltı gerçekliğinin ifadesi temeline dayanan özü, sanat ve edebiyatın yanında görselliğe dayalı pek çok alanda hala hükmünü sürmektedir. Bu makalenin amacı, önce gerçeküstücülüğün ortaya çıkışının ardındaki şartlara ve gelişimine bir göz atıp, gerçeküstücü özün günümüzde ifade bulduğu moda, tiyatro ve sinema gibi çeşitli kültürel alanlar incelenerek akımın tarihsel yolculuğunda büründüğü biçimler ve ona getirilen eleştiriler ortaya konacaktır. Bu çalışma böylelikle akımın çağımız kültüründe nasıl sunulduğu ve algılandığı hakkında fikir vermeyi amaçlamaktadır.Anahtar Kelimeler: Gerçeküstücülük, Dadacılık, Andre Breton, Görsel Sanatlarda GerçeküstücülükAbstract: Surrealism, one of the most important movements identified with modernism and one that emerged between the two world wars, gradually disappeared as an organised movement in the 1940s. However, the term is widely used in various fields today. When we trace surrealism from the past to the present, it is clear that even after almost a century the movement’s gist which is based on expressing the subconscious reality prevails in arts and literature as well as many different areas that depend on visuality. The purpose of this article is to initially take a look at the conditions behind the emergence of the movement and at its development; to examine several cultural areas such as fashion, theatre and cinema through which the surrealist gist finds expression; and to present the numerous guises of surrealism as well as the criticism directed at it. In doing so, this study aims to form an idea about how the movement is both presented and perceived in today’s world.Keywords: Surrealism, Dadaism, Andre Breton, Surrealism in Visual ArtsMakale Geliş Tarihi: 06.03.2016Makale Kabul Tarihi: 21.06.2016

Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4990
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Yayıncı: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürlüğü
Sayıdaki Diğer Makaleler

Kazan Tatarlarında ve Türkiye Türkler’indе Mektup Konulu Maniler / Letter Songs of the Kazan Tatars and Turks

Çulpan ZARİPOVA ÇETİN

İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Din-Devlet İşleri Bağlamındaki Mülahazaları Üzerine Bir Deneme

Lokman CERRAH

Vizyoner Liderlik Davranışlarının Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarına ve Adalet Algılarına Etkisi

Ömer Faruk İŞCAN, Sema TANRIBİL

History, Truth and Mythmaking in Thomas Kilroy's The O'neill and Brian Friel's Making History

Şefika Nüvid ALEMDAROĞLU

Coğrafya Öğretmenlerinin Özel Alan Yeterliklerine Yönelik Görüşleri (Trabzon Örneği)

Serhat ZAMAN, İbrahim Emrah ÖZGÜRBÜZ, Elnur VEISALOV, Selim SİYAMOĞLU

Kazan Tatarlarında ve Türkiye Türkler'inde Mektup Konulu Maniler

Çulpan ZARİPOVA ÇETİN

Brigitte Schwaiger'in "Koyver Gitsin" Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım

Ahmet UĞUR NALCIOĞLU, Cemile AKYILDIZ ERCAN

Brigitte Schwaiger’in “Koyver Gitsin” Adlı Romanına Ruhbiyografik Yaklaşım / Spirit Biographical Approach To Brigitte Schwaiger's "Fallen Lassen"

Ahmet Uğur NALCIOĞLU, Cemile AKYILDIZ ERCAN

E-Devlet Proje Yönetiminde Örgütsel ve Yönetsel Başarı Unsurları: PolNet Örnek Olay İncelemesi / Organizational and Managerial Success Factors in E-Government Project Management: A Case Study of PolNet

İlker PEKGÖZLÜ

Vizyoner Liderlik Davranışlarının Çalışanların Örgütsel Bağlılıklarına ve Adalet Algılarına Etkisi / The Impact of Visionary Leadership Behaviors on Employees’ Organizational Commitment and Justice Perception

Ömer Faruk İŞCAN, Sema TANRIBİL