ALEVİLİĞİ TANIMLAMANIN DAYANILMAZ SİYASAL CAZİBESİ

1990’ların başından itibaren doğrudan Alevi kimliği üzerinden örgütlenmeye başlayan Alevilerin eşit yurttaşlık talepleri karşısında siyasal irade, Aleviliğin siyaseten makul bir biçimde yeniden inşasını talep etmektedir. Bu anlamda devletin bir “Alevilik sorunu” bulunduğu açıktır. Öte yandan modernleşme deneyiminin Aleviliğin kurumlarında yarattığı aşınma ve işlev kaybı, Alevilik ile Aleviler arasında bir mesafe yaratmış ve Aleviliği özellikle genç kuşaklar açısından dışarıdan öğrenilen bir deneyime dönüştürmüştür. Söz konusu mesafe, Alevileri de geleneklerini yeniden keşfetmeye ve inşa etmeye zorlamaktadır. Bu zorunluluğun devletin Alevilik sorunuyla konjonktürel olarak çakışması, Aleviliğin devlet eliyle inşa edilmesi tehlikesini beraberinde getirmektedir. Elinizdeki çalışma, Aleviler açısından bu tehlikeyi bertaraf etmenin yolunun, Aleviliğin tarih ve evren tasarımını doğru okumak ve siyasal talepleri bu tasarımın diline tercüme etmekten geçtiğini iddia etmektedir. Çalışma, Aleviliğin söz konusu tasarımını şekillendiren zaman ve kutsallık kavrayışı üzerine odaklanmakta ve bu kavrayışla devletin ve aşkın dinlerin tarih ve evren tasarımı arasındaki karşıtlığı vurgulamayı hedeflemektedir

ALEVİLİĞİ TANIMLAMANIN DAYANILMAZ SİYASAL CAZİBESİ

Keywords:

-,

___

  • AABO (2010), Aleviler Artık Burada Oturmuyor: Alevi Çalıştayları Nihai Raporu Üzerine Bir Değerlendirme, (Ankara: HBVAKV Yayınları).
  • AÇNR (2010), Alevi Çalıştayları Nihai Rapor, (Ankara: T.C. Devlet Bakanlığı).
  • Çamuroğlu, Reha (1992), Tarih, Heterodoksi ve Babailer, (İstanbul: Metis Yayınları).
  • Çamuroğlu, Reha (2000), Değişen Koşullarda Alevilik, (İstanbul: Doğan Kitap Yayınları).
  • Çamuroğlu, Reha (2006), Dönüyordu: Bektaşilikte Zaman Kavrayışı, (İstanbul: Kapı Yayınları).
  • Durkheim, Emile (2001), The Elementary Forms Of Religious Life, (Tr. C. Comsan), (New York: Oxford University Press).
  • Eliade, Mircea (1991), Kutsal ve Dindışı, (Çev. M. A. Kılıçbay), (Ankara: Gece Yayınları).
  • Eliade, Mircea (1994), Ebedi Dönüş Mitosu, (Çev. Ü. Altuğ), (Ankara: İmge Kitabevi Yayınları).
  • Gauchet, Marcel (2000), “Anlam Borcu ve Devletin Kökenleri: İlkellerde Din ve Siyaset”, (Çev. O. Erözden), AKAL, Cemal Bali (der.), Devlet Kuramı içinde, (Ankara: Dost Kitabevi Yayınları).
  • Hassan Ümit (2000), Eski Türk Toplumu Üzerine İncelemeler, (İstanbul: Alan Yayıncılık).
  • Kraft, Siv Ellen (2002), “To Mix or Not to Mix: Syncretism/Anti-Syncretism in the History of Theosophy”, Numen, 2: 142-177.
  • Melikoff, Irene (1994), Uyur İdik Uyardılar: Alevilik-Bektaşilik Araştırmaları, (Çev. T. Alptekin), (İstanbul: Cem Yayınevi).
  • Melikoff, Irene (1999), Hacı Bektaş Efsaneden Gerçeğe, (Çev. T. Alptekin), (İstanbul: Cumhuriyet Kitap Kulübü Yayınları).
  • Shils, Edward (2003-04), “Gelenek”, (Çev. H. Arslan), Doğu Batı, 25: 101-131.
  • Yalçınkaya, Ayhan (1996), Alevilikte Toplumsal Kurumlar ve İktidar, (Ankara: Mülkiyeliler Birliği Vakfı Yayınları).
  • Yalçınkaya, Ayhan (2005), Pas: Foucault’dan Agamben’e Sıvılaşmış İktidar ve Gelenek, (Ankara: Phoenix Yayınları).