Türkiye’deki Uluslararası Film Festivalleri ve Uluslararası Eskişehir Film Festivali İzleyici Araştırması

Öz p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Minion Pro'; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 10.1px; font: 10.0px 'Minion Pro'; color: #2d2829} span.s1 {font: 12.0px 'Minion Pro'; color: #000000} Film festivalleri filmleri, sanatçıyı, sinema emekçilerini ve izleyici kitlelerini buluşturan önemli organizasyonlardır. Festivallerde film seyretmeye gitmek, gündelik yaşamda sinemaya gitmekten farklıdır. Film festivalleri sadece sinema seyircisini bir araya getirmekle kalmaz, film sanatı ile ilgilenenlere de yeni kapılar aralar. Benzer şekilde yönetmen, oyuncu, senaryo yazarı gibi film üretiminde yer alan kişilerle ya da gösterim olanağı bulamamış filmlerin seyirci ile buluşmasına aracılık eder. Aynı içeriği seyredenlerin, filmlerin ardından konuşabilmesi için zemin hazırlar. Sinema tarihinin öne çıkan filmlerini sinema salonu atmosferinde seyredilebilmesine fırsat verir. Elbette bir film festivalinin kişiye, topluma ve gerçekleştirildiği kente katkıları bu sayılanlarla sınırlı değildir.  Bu araştırma ile 18 yıllık bir geçmişe sahip Uluslararası Eskişehir Film Festivali’nin izleyici profilini tanımlanma çalışmaktadır. Bu amaçla 06-14 Mayıs 2016 tarihleri arasında rastlantısal örneklem alma tekniği ile bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Geçerli 250 anket, SPSS programı ile değerlendirilmiş ve araştırmacıların festival organizasyonu deneyimleri ile harmanlanarak yorumlanmıştır. Ayrıca 2016 yılında Türkiye’deki film festivallerinin bir panoraması ortaya konulmuş ve film festivallerinin sinema sektörüne ve topluma olan etkilerini ortaya koymak amacıyla yapılan yayınların genel bir taraması da yapılmıştır. 

___

  • Akari, N. (2016). Türk sinemasında kadının temsilin-de alternatif bir mecra olarak uluslararası gezici FİLMMOR kadın filmleri festivali. (Yayımlanma-mış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi/Sos-yal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Altıntaş, V. (2009). Antalya Golden Orange Film Festi-val Impacts on the Local Community. Event Mana-gement and Sustainability. Ed. RazaqRaj and James Musgrave.Uk: MPG Books Group.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E., (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri /SPSS Uygulamalı. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Batık, E. (2008). Uluslararası film festivalleri ve sömür-geciliğin yerel formları. (Yayımlanmamış Yüksek Li-sans Tezi). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Chhabra, D. (2001). Heritage Tourism: An Analysis of Perceived Authenticity and Economic Impact of the Scottish Highland Games in North Caroline. (Doc-torate Thesis: Umı.3030030). North Caroline State University, Department Of Forestry, USA.
  • Çakır, M. (2009). Festival Turizmi. http://m-cakir. blogspot.com/2009/02/festival-turizmi_04.html, 21.02.2012.
  • Çelik, R. (2014). Film Festivalleri ve Türkiye’de Sinema-nın Geleceği. İstanbul: Uluslararası Boğaziçi Sine-ma Derneği.
  • Çulha, O. (2008). Kültür Turizmi Kapsamında Destek-leyici Turistik Ürün Olarak Deve Güreşi Festival-leri Üzerine Bir Alan Çalışması. Journal of Yasar University. 3 (12), 1827-1852.
  • De Bres, K., Davis, J. (2001). Celebrating Group and Place Identity: A Case Study of a New Regional Fes-tival Article  in  Tourism Geographies. 3(3):326-337. DOI: 10.1080/14616680110055439.
  • Duffy, M. (2005). Performing Identity Within a Mul-ticultural Framework. Social and Cultural Geog-raphy. 6 (5), 677 – 692.
  • Eagles, P. F. J., McCool, S. F., Haynes, C. D. A. (2002). Sustainable Tourism in Protected Areas: Guidelines for Planning and Management. Cambridge: IUCN.
  • Ekin, Yakın (2011). Etkinlik Turizmi Kapsamında Fes-tivaller ve Antalya Altın Portakal Film Festivali’nin Yerel Halk Üzerindeki Sosyal Etkileri Konulu Bir Araştırma. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Akde-niz Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Elkatmış, E. (2015). Film Festivalleri ve Türkiye’de Si-nemanın Geleceği. İstanbul: Uluslararası Boğaziçi Sinema Derneği.
  • Erkılıç, H. (2009). Düş Satolarından Çoklu Salonlara Degisen Seyir Kültürü ve Sinema. Kebikeç, 27, 143-162.
  • Evans, O. (2007). Border Exchanges: The Role of The European Film Festival. Journal of Contemporary European Studies. 15 (1), 23-33.
  • Film Ekibi (2006). Giovanni Scgonamillo ile Antalya Film Festivali Üzerine. Yeni Film, 12, 56-60.
  • Frohlick, S. (2005). That Playfulness of White Mascu-linity: Mediating Masculinities And Adventure At Mountain Film Festivals. Tourist Studies, 5 (2),175-193.
  • Frost, W. (2008). Projecting An Image: Film-Induced Festivals in The American West. Event Manage-ment, 12 (2), 95-103.
  • Gamson, J. (1996). The Organizational Shaping Of Collective İdentity: The Case Of Lesbian And Gay Film Festivals in New York. Sociological Forum, 11 (2), 231-261.
  • Getz, D. (2010). The Nature and Scope of Festival Stu-dies. International Journal of Event Management Research, 5(1), 1-47.
  • Giritlioğlu, İ., Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin Turistik Bir Ürün Olarak Pazarlanması, Örnek Şehirler ve Türkiye’deki Şehirler Üzerine Öneriler (Derleme-den Oluşmuş Bir Uygulama). Adıyaman Üniversi-tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2010(4), 74-89.
  • Giritlioğlu, İ., Olcay, A., Özekici, Y. K. (2015). Bir Tu-rizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıf-landırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13, 326-323.
  • Grunwell, S., Ha, I. (2008). Film festivals: An Empirical Study of Factors For Success. Event Management, 11 (4), 201-210.
  • Güçhan, G. (1993). Sinema-Toplum İlişkileri. Kurgu, 12, 51-71.Eskişehir: Anadolu Üniversitesi yay.
  • Gül, K., Erdem, B., Gül, M. (2013). Yerel Festivallerin Etkinliğine Bağlı Ziyaretçi Kazanımları: Sındır-gı Yağcıbedir Festivali Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Der-gisi, 18 (2), 213-239.
  • Gürsoy, D., Kim, K., Uysal, M. (2004). Perceived Im-pacts of Festivals and Special Events by Organizers: An Extension and Validation. Tourism Manage-ment, 25, 171–181.
  • Hauser, A. (1984). Sanatın Toplumsal Tarihi, cev: Yıl- dız Golonu, Istanbul: Remzi Kitabevi.
  • Houghton, Meg (2001). The Propensity of Wine Fes-tivals to Encourage Subsequent Winery Visitati-on. International Journal of Wine Marketing, 13 (3), 32 – 41.
  • International Federation of Film Producers Associati-ons-FIAPF. erişimhttp://www.fiapf.org/intfilmfes-tivals_accreditation_2016.asp)
  • Jarvie, I.C. (1993). Sosyal Bir Kurum Olarak Sinemaya Gitme. Gülseren Güçhan (Çev.). 25.Kare. 5, 22-25.
  • Kellner, D. (2004). Culture Industries. Toby Miller ve Robert Stam (Ed.), A Companion to Film Theory içinde (s. 202-220). Oxford: Blackwell Publishing.
  • Kırel, S. (2006). Küresel Seyircilik, Hollywood ve “Öte-ki” Sinemalar Bağlamında İran Filmlerinin Ko-numlandırılması. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2006 (4), 51-69.
  • Kim, J., Hong, S. (2007). Queer Cultural Movements and Local Counterpublics of Sexuality: A Case of Seoul Queer Films and Videos Festival. Inter-Asia Cultural Studies, 8 (4), 617-633.
  • Küçük, M. (2013). Kültür Turizmi Kapsamında Yer Alan Festival Etkinliklerinin Yerel Kalkınmaya Katkısı: Uluslararası Beyşehir Göl Festivali Üzerine Bir Araştırma. I. KOP Bölgesel Kalkınma Sempoz-yumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 345-357). Konya.
  • Litvin, S. W., Fetter, E. (2006). Can a Festival Be Too Successful? A Review of Spoleto, USA. Internatio-nal Journal of Contemporary Hospitality Manage-ment, 18 (1), 41 – 49.
  • Malatya Film Festivali. erişim http://www.malatya.gov. tr/7-uluslararasi-malatya-film-festivali-ileri-bir-tarihe-ertelenmistir
  • McKercher, B., Mei, W. S., Tse, T. (2006). Are Short Duration Cultural Festivals Tourist Attractions? Jo-urnal of Sustainable Tourism, 14(1), 55-66.
  • Onat, F., Gülay, G. (2015). İnternetin Sanat Festivalle-rinde Halkla İlişkiler Amaçlı Kullanımı: 20. ve 21. İzmir Avrupa Caz Festivalleri İzleyici Araştırması. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Der-gisi, 8(4), 49-72.
  • Öcal, L. H. (2013). Film Festivalleri ve Anlatı. (Yayım-lanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon Pazarlaması. Anka-ra: Detay Yayıncılık.
  • Özkaracalar, K. (2015). Festivaller ve Kayıt Tescil Bel-gesi Sorunu. Yeni Film, 37-38, 59-66.
  • Öztürk, Z. (2003). 1923-50 Yılları Arasında Türk Sine-ması ve İstanbul. Deniz Bayrakdar (Ed.), Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 3 içinde (59-67) İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Özyurt, O. (2014). Film Festivalleri ve Türkiye’de Si-nemanın Geleceği. erişim http://www.bogazici-filmfestivali.com/wp-content/uploads/2015/11/ F%C4%B0LM-FEST%C4%B0VALLER%C4%B0-VE-t%C3%BCRK%C4%B0YEDE-S%C4%B0NEMANIN-GELECE%C4%9E%C4%B0.pdf
  • Pios, K., Skoczylas, K., Wojcık, T. (2014). The Current Condition and Possibilities of Development of Fes-tival Tourism in The Lublin Region. Sport Tourism, 21, 119-126.
  • Polat, S., Aktaş, S., Halis, M. (2013). Kent Kimliği Kapsamında Festivallerin Değerlendirilmesi: Ulus-lararası Altın Safran Film Festivali Örneği. Turizm ve Araştırma - TUR&AR, 1(2), 14-25.
  • Pragay, G., Hosany, S., Nunkoo, R., Alders, T. (2013). London Residents’ Support For The 2012 Olympic Games: The Mediating Effect of Overall Attitude. Tourism Management, 36, 629-640.
  • Qi, Y., Hanquin, Z., Mimi, L. (2012). Programing Qua-lity of Festivals: Conceptualization, Measurement, and Relation to Consequences. International Jour-nal of Contemporary Hospitality Management, 24
  • (4), 653-673.
  • Özarslan, Z. (2015). Sinema Kuramları-1. İstanbul: Su Yayınları.
  • Sekaran, U. 2003. Research Methods For Business.
  • ABD: Southern Illinois University at Carbondale.
  • Sinema Genel Müdürlüğü. http://www.sinema.gov.tr/ TR,144750/turkiyede-sinema.html, 18.01.2017
  • Şengül, S., Genç, K. (2016). Festival Turizmi Kapsa-mında Yöresel Mutfak Kültürünün Destekleyici Ürün Olarak Kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat Ve Turizm Festivali Örneği. Pamuk-kale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 79-89.
  • Türk Akreditasyon Kurumu-TÜRKAK. erişim http:// www.turkak.org.tr/turkaksite/akreditasyonakredi-tasyonnedir.aspx
  • Uğurlu, H., Uğurlu, E. G. (2011). Uluslararası Eski-şehir Film Festivali İzleyici Araştırması. Anadolu University Journal of Social Sciences, 11(3), 259-276.
  • Uzunkaya, E. (2009). Türkiye’nin Uluslararası Plat-formlardaki Tanıtım Faaliyetleri İçinde Halk Oyunları Festivallerinin Rolü. Akademik Ba-kış,16. erişim http://www.akademikbakis.org/ eskisite/16/15oyun.pdf
  • Wallin, M. R., Collins, B., Hull, J. S. (2013). It’s Not Just About the Film: Festivals, Sustainability, and Small Cities. Tomas Pernecky, Michael Lück (Ed.), Events, Society and Sustainability: Critical and Contemporary Approaches içinde (229-243). London: Routledge.
  • Yıldırım, B. (1990). Uluslararası film festivalleri kap-samında Türk sineması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldız, S. B., Polat, E. (2016). Yerel Halkın Eskişehir’de Düzenlenen Festivallerin Etkilerine Yönelik Algı-ları. Local. Journal of Tourism and Gastronomy Stu-dies, 40, 62.