HAZIR GİYİMDE MODA PAZARLAMASI

Hazır giyim ürünleri, günümüz dünyasının küreselleşen pazarında diğer ürünler arasında ayrı bir yere ve öneme sahiptir. Moda kavramı bütün ürünleri içerir, ama moda dendiğinde akla gelen daima hazır giyim ürünleri ve koleksiyonları olmaktadır. Hazır giyim koleksiyonları açısından pazarlama politikaları diğer ürün gruplarına farklılık göstermektedir. Hedef pazar olarak işletmelerin karşısına aracılar pazarı ve tüketici pazarı etkin olarak çıkmaktadır. Çünkü örgütsel pazar ile tüketiciler pazarına uygulanan pazarlama politikaları değişkenlik göstermektedir. Moda her sezon içerisinde en az iki kez değişir. Dört ana koleksiyon ve ara koleksiyonlar ile moda pazarlaması sürekli güncelliğini korumaktadır. Moda pazarlaması literatürde “Fashion Marketing” olarak yer alır. Moda pazarlaması, fikir ile başlar. Tasarım, koleksiyon hazırlama, üretim, sunum, sipariş, dağıtım, tüketicilerle iletişim, tüketici memnuniyeti sağlama olarak her aşamada devam eder.  Moda pazarlaması tüketici tercihleri diğer ürünlere göre daha etkilidir.Moda tüketici tercihlerini, tüketici tercihleri de modayı etkiler. Doğru hedef kitle, doğru pazarlama politikaları ise koleksiyonun başarısı ve pazardaki rekabet gücünde olumlu etki yaratır. Moda pazarlamacıları, pazar koşulları ve tüketici tercihlerine göre pazarlama karmalarını sürekli geliştirir, modaya yön vermeye çalışırlar. Tüketiciler için giyim bir yaşam tarzı ve statü göstergesidir. Hazır giyim koleksiyonları ticari değere sahiptir. Tüketicilerin ekonomik durumu, sosyal kültürel değerleri, sosyal statüleri, beklentileri ve yaşam tarzlarını da ortaya koyar. Çalışmada, hazır giyim ürünlerinde moda ve moda pazarlaması kavramları ile moda pazarlamasını etkileyen etkenler incelenmiştir. Moda pazarlamasında uygulanan temel karması elemanları ortaya konmuş, moda pazarlaması açısından öneriler sunulmuştur.

FASHION MARKETING ON READY TO WEAR

___

  • Altıntaş, N., Akpolat, A.G. (2013). “Tekstil Sektöründe Avrupa Birliği ile Türkiye Arasındaki Rekabet Analizi”, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:4, Sayı:6, ss.33–42., ISSN: 1309–4289, Web: http://dergipark.gov.tr/kauiibf/issue/ 19217, Kafkas Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Merkez Kampüs, Kars
  • Crane, D. (2003). “Fashion and It’s Social Agendas Class, Gender and Identity in Clothing (Moda ve Gündemleri–Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik)”, The University of Chicago Press, 2000. ss. 179-180, Sena Ofset, 2003, İstanbul
  • Easey, M. (2009). “Fashion Marketing”. 3rd Edition, Editor: Mike Easey, John Wiley and Sons Ltd. Publishing, Wiley–Blackwell, p. 7, ISBN: 978-1-4051-3953-3, West Sussex, United Kingdom.
  • Jernigan, M.,H., Easterling, C.R. (1990). “Fashion Merchandising and Marketing”, Mcmillan Publishing Company, pp. 7-8, 866 Third Avenue NY 10002-USA
  • Kotler, P. (2000). “Pazarlama Yönetimi”, Millenium baskı, s. 15, Çeviri: Nejat Muallimoğlu, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul
  • Kotler, P., Armstrong, G. (2015). “Principles of Marketing 6”, p. 264, ISBN-13: 9780133084047 Pearson Australia, Melbourne, Australia.
  • Kurt Y.A. (2009). “4P Nedir?”, http://www.medyaalternatif.com/2009/ 03/22/4p-nedir/, Erişim: 08.2009.
  • Matter G. (2008). “4P 4C’ye Doğru Nasıl Gelişti”, http://grey-matter.org/MarketingMix.aspx
  • Melinkoff, E. (1984). “What We Wore: An Offbeat Social History of Women’s Clothing, 1950-1980”, p. 31, William Morrow, New York-USA
  • Selvewright, S. (2013). “Moda Tasarımında Araştırma ve Tasarım”, Çev: Burcu Bakın, Bloomsburry Publishing Pls 2012, Literatür Yayınları: 681, Moda Tasarım Temelleri Dizisi: 01, s. 11, Literatür Kitabevi Basın Sanayi ve Tic.Ltd.Şti. 2013, ISBN: 9789750406485, İstanbul
  • Solomon, M.R. (2004). “Consumer Behavior-Buying,Having and Being”, 6th Edition, pp. 569-570, ISBN10: 0131404067/ISBN13: 9780131404069, Pearson/Prentice Hall, Inc., New Jersey, USA
  • Tek, Ö.B. (1999). “Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları”, Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş., ss.110-111, İzmir-Türkiye.