KÜRESELLEŞME VE ÇAĞDAŞ SANAT
Öz
Öz
Bu çalışmada, küreselleşme
olgusunun sanatla ilişkisi sorgulanmıştır. Küreselleşmenin, homojenleşme, kutuplaşma,
hibritleşme gibi kültürel getirileri, sanata yeni bir kimlik kazandırmıştır. Çağdaş
sanat olarak tanımlanan bu yeni kimlik, disiplinlerarası, çok kültürlülük
özelliği taşıyan, zaman, mekan kavramından bağımsız, anlatım ve plastik dil
açısından çok çeşitlilik içeren bir
yapıya sahiptir. Sanat, ilk çağlardan beri insanların doğa karşısında güçlü
olmalarını ve kendilerini ifade etmelerini sağlayan kültürel bir güçtür. İletişim
Kuramcısı McLuhan’a göre kültürün
belirleyici ilkesi, içeriginden cok iletildigi aracmm niteligi ile ilgilidir(Eşkinat.
1998, s.37) Günümüzde kültürün iletenleri olarak dijital teknoloji ve medya çağdaş sanatın en önemli belirleyenleridir.Çağdaş sanat,
iletişim, teknolojlerindeki gelişme ile hız faktörünü kazanarak zaman ve mekandan
bağımsızlaşmıştır. Sanatçının kendisi de bir ileten olarak ön plana çıkmıştır. Çeşitli
özellikleri ile çağdaş sanat, yaşamın içinde yer almakta ve küreselleşmenin
kültürel boyutunun büyük bir bölümünü
oluşturmaktadır.Küreselleşme Ekonomik, politik ve sosyo-kültürel yapıların
biraraya gelmesi ve yeni iletişim teknolojilerinin küresel kullanımıyla
oluşur(Erdoğan. 2013, s.76).Bu çalışmada çağdaş sanatın ekonomik sistem ile
bütüncül bir yapı oluşturduğu vurgulanmıştır. Bu bütüncül yapı içinde
sanatçının kendisinin de sanat üretiminin önemli bir parçası olduğu
gözlemlenmiştir.Çağdaş sanat, sanatçı, küratör, çağdaş sanat fuarları ve
bienaller, küreselleşme olgusu üzerinden incelenmiştir. Çalışmanın amacı; çağdaş
sanatın, küreselleşmenin önemli bir dinamiği
olduğunu ortaya koymaktır. Çalışma, belirlenen problem çerçevesinde literatür
araştırması yapılıp, kaynak tarama modeli kullanılarak yürütülmüştür.
Anahtar Kelimeler : Küreselleşme,Küreselleşmenin boyutları,Çağdaş
sanat,Kültür endüstrisi,KüratörAbstract
In
this study, the relationship between globalization and art was examined. The
cultural connotations of globalization, such as homogenization, polarization,
and hybridization, have given a new identity to art. This new identity, defined
as contemporary art, has a multidisciplinary structure that is independent of
time, space and diverse in terms of expression and plastic language. Art is a
cultural power that has enabled people to be strong against nature and to
express themselves since the earliest ages. According to the Communication
Theorist McLuhan, the culturally determinant principle is concerned with the
quality of the means in which it is transmitted (Eskinat.1998, s. 37). Digital
technology and media are important determinants of contemporary art. Contemporary
art has become independent of time and space by acquiring the speed with the
development of communication, technologies. The artist himself has also come to
the forefront as a conductor. Contemporary art with its various features takes
part in life and forms a large part of the cultural dimension of globalization.
Globalization occurs with a combination of economic, political and
socio-cultural structures and the global use of new communication technologies
(Erdoğan. 2013, s. 76). It is emphasized that modern art forms an integrated
structure with the economic system. It is observed that the artist himself is
an important part of the art production in this whole structure. Contemporary
art, artists, curators, contemporary art fairs and biennials have been studied
through the phenomenon of globalization. Purpose of the study is to provide
evidence for the fact that contemporary art is an important dynamism of
globalization. The study was carried out using literature review model in the
framework of the identified problem.
Keywords
: Globalization, Dimensions
of globalization,Contemporary art, Culture industry,Curator
GLOBALIZATION AND CONTEMPORARY ART
___
- Aktaş, İsmail-Deliklitaş, Murat. “Şoray’ın Resmine 200 bin TL”. Hürriyet. 24 Mart 2010. Erişim: 1 Mayıs 2018.
- http://www.hurriyet.com.tr/gundem/sorayin-resmine-200- bin-tl-14204051
- Antmen, Ahu. “Ve karşınızda: Haluk Akakçe!”. Radikal. 31 Mart 2010. Erişim: 5 Mayıs 2018. http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ahu-antmen/vekarsinizda-haluk-akakce-988721/
- Artun, Ali. Çağdaş Sanat ve Kültüralizm. çev. Tuncay Birkan-Nursu Örge-Elçin Gen. İstanbul: İletişim Yayınları, 2015.
- Battinelli, Philippe. “Ausfegen 1972”. New Media Encyclopedia. t.y. Erişim:3 Haziran 2018. http://www.newmedia-art.org/cgibin/show-oeu.asp?ID=150000000034295&lg=GBR
- Baransel, Zeynep. “Umumi Mahremiyet-Bir Tracey Emin Portresi”. E-Skop Dergi (2 Ekim 2011). Erişim: 20 Nisan 2018. http://www.e-skop.com/skopbulten/umumi-mahremiyet-–- bir-tracey-emin-portresi/409
- Bayrak, Bengisu. “Çağdaş Sanatın Ticarileşmesine Küreselleşmenin Etkileri”. Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 6/1 (Ocak 2013): 123-137.
- Çelik, Mehmet Yunus. “Boyutları ve Farklı Algılarıyla Küreselleşme”. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 32/2 (Nisan 2012): 57-73.
- Çığırlı, Eda. “Çağdaş Sanat Ortamında Küratör Olmak”. İzlekler Sanat ve Kültür Dergisi (27 Ekim 2017). Erişim: 5 Mayıs 2018. http://izlekler.com/cagdas-sanat-ortaminda-kuratorun-rolueda-cigirli/
- Dellaloğlu, F. Besim. Frankfurt Okulunda Sanat ve Toplum. İstanbul: Say Yayınları, 2018.
- Erdoğan, M. “Küresel Çağda Çağdaş Sanat ve Küresel Sanat Pazarı. Anadolu Üniversitesi”. Sosyal Bilimler Dergisi 15/ 1 (2015): 75-98. http://dx.doi.org/10.18037/ausbd.98486
- Ersoy, Ersan. “Tarihsel Kapitalizmden Güncel Kapitalizme Küreselleşme”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları 1/1 (2008): 143-153. http://web.firat.edu.tr/daum/docs/71/24%20Tarihsel%20K apitalizm-Ersan%20ERSOY-ödendi%2011syf-143-153.doc
- Eşkinat, Rana. “McLuhan’ın Küreselleşme Teorisine Katkıda Bulunan Öncü Görüşleri”. Kurgu Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli İletişim Dergisi 15/15 (Ocak 1998): 33-43.
- Günsoy, Bülent. Küreselleşmenin Ölçülmesinde Sistematik Yaklaşımlar; Karşılaştırmalı Bir İnceleme. Ankara: Kırlangıç Yayınevi, 2006.
- Harris, Richard G. “Globalization, Trade, and Income”. The Canadian Journal of Economics 26/4 (Kasım 1993): 755-776. https://www.jstor.org/stable/135819 DOI: 10.2307/135819
- Holton, Robert. “Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları”. çev. Kasım Karaman. Sosyoloji Konferansları. 0/47 No:47 (Ağustos 2013): 59-75.
- Kuspit, Donald. Sanatın Sonu. çev. Yasemin Tezgiden. İstanbul: Metis Yayınları, 2006.
- Madzoski, Vesna. Küratörlük; Koruma ve Kapatmanın Diyalektiği. çev. Mine.Haydaroğlu. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, 2016.
- Museum of Fine Arts. “Exhibition; Candice Breitz: Love Story”. Erişim: 20 Nisan 2018. https://www.mfa.org/exhibitions/candice-breitz-love-story
- Onan, Coşkun Berna. Çağdaş Sanat Öğretiminde Disiplinlerarasılık: Fenomeloji Çalışması. Doktora Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016.
- Robertson, Roland. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: Sage, 2000. http://dx.doi.org/10.4135/9781446280447
- Sanatatak. “Marina Abramovic Enstitüsü Hayal Oldu”. 17 Ekim 2017. Erişim: 8 Mayıs 2018. http://www.sanatatak.com/view/marina-abramovicenstitusu-hayal-oldu
- Thompson, Don. Sanat Mezat. çev. RenanAkman. İstanbul: İletişim Yayınları, 2012.
- Tunçelli, Oylum. Günümüz Sanatında Sanat Eseri ve Değerinin Değişkenleri; Andreas Gursky örneği. Sanatta Yeterlilik tezi, T.C. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2014.
- Ozgur, Ede. “Tracey Emin ‘Everyone I Have Slept With 1963-1995”. 8 Nisan 2014. Erişim: 10 Mayıs 2018.
- https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emineveryone-i-have-slept-with-1963-1995/ Yardımcı, Sibel. İstanbul’da Bienal. İstanbul: İletişim Yayınları, 2014.
- Görsel 1- “The Golden Buddha”. Erişim 10 10 2018. https://www.artbasel.com/catalog/artwork/15049/NamJune-Paik-Golden-Buddha
- Görsel 2- “Ausfegen”. Erişim: 5 06 2018. https://www.pinterest.co.uk/pin/299911656421244255/?lp =true
- Görsel 3- “New Hoover Convertibles”. Erişim: 18 05 2018. http://collection.whitney.org/object/7399
- Görsel 4- “Eveyone I Have Ever Slept with 1963-1995”. Erişim: 18 05 2018. https://edeozgur.wordpress.com/2014/04/08/tracey-emineveryone-i-have-slept-with-1963-1995/
- Görsel 5- “My Bed”. Erişim: 20 05 2018. http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/- yatagim---my-bed----tracey-emin/546
- Görsel 6-7 “Love Story”. Erişim: 21 05 2018. http://www.candicebreitz.net
- Görsel 8- “The Flower Thrower”. Erişim: 8 10 2018. https://www.theartstory.org/artist-banksy-artworks.htm
- Görsel 9- “The Physical İmpossibility of Death in The Mind of Someone Living”. Erişim: 22 05 2018. http://www.damienhirst.com/the-physical-impossibility-of
- Görsel 10- “Abramovic Method”. Erişim 12 10 2018. http://www.arttv.com.tr/sanatcilar/diger/abramovicmetodu-ile-lady-gaga