Flanör: Bir Modern Kent Figürü

Flanör, modern kent hayatının önemli figürlerinden biridir. Modernite ile var olan bir sosyal tiptir. Kentsel toplumun, tüketim toplumunun, modern ilişkilerin ortasında yer almaktadır. Cadde, sokak, bulvar, pasaj, vitrin gibi mekânların içindedir. Bu mekânlardaki nesnelerle, insanlarla içli dışlıdır, onlarla iletişim halindedir. Kalabalıkla beraberdir, kalabalıklarda kaybolmaktadır, kalabalıktan beslenmektedir. Ama yalnızdır, kendi başınadır; çünkü aynı zamanda kendi bireysel dünyasını örmektedir. Kendine güvenen, topluma eleştirel yaklaşan biridir. Kalabalıktan beslendiği halde ona sırtını dönebilendir. Modern hayatın en ilginç tiplerinden biri olan flanör, kentsel hayat ritüelleri, tüketim, boş zaman, kentlilik gibi sorunların konuşulması, tartışılması bakımından kayda değer bir tiptir. Modern kent hayatının kültürel açılımları açısından izlenmesi gereken biridir.

Flaneur: A Modern Urban Figure

Flaneur, is one of the important figures in modern city life. A social type that exists with modernity. He is in the midst of modern relationships, urban society and consumer society.He is in the places like avenue, street, boulevard, passage, showcase. He is familiar with the objects and in contact with the people in these creations. He has associated with the crowd, disappeared in the crowd, fed by the crowd. But he is alone on his own; because at the same time, he knits his own individual world. He has the self-confident and is the one whocritizes society. Although he is fed by crowd, he could turn back to it. Flaneur which is one of the most interesting types of modern life, he is a remarkable type of modern urban life to discuss and speak about the urban problems such as, rituals, consumption, leisure, urbanism. In terms of the cultural implications of modern urban life, it is one that must be followed.

___

  • ARTUN, A. (2003) “Baudelaire’de Sanatın Özerkleşmesi ve Modernizm”, Charles Baudelaire, Modern Hayatın Ressamı içinde, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAUDELAİRE, C. (2003) Modern Hayatın Ressamı, Çev. Ali Berktay, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • BAUMAN, Z. (1994) “Desert Spectacular”, The Flaneur içinde, Ed. Keith Tester, Routledge, New York.
  • BAUMAN, Z. (1998) Postmodern Etik, Çev. Alev Türker, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • BENJAMIN, W. (2002) Pasajlar, Çev. Ahmet Cemal, YKY, İstanbul.
  • BOSTANCI, N. (2011) Kuma Yazılanlar, Özgür Yayınları, İstanbul.
  • BRETON, D. L. (2008) Yürümeye Övgü, Çev. İsmail Yerguz, Sel Yayınları, İstanbul.
  • ÇETİNKAYA, H. (2012) “Devletsiz Düşünce”, Flaneur Düşünce içinde, Der. Hüseyin Köse, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • ÇUBUKLU, Y. (2004) “Gözlemden Tüketmeye Aylaklık”, Virgül, Sayı: 70, Şubat.
  • FEATHERSTONE, M. (1998) “The Flaneur, The City and Virtual Public Life”, Urban Studies, Volume: 35, Issue: 5/6, May.
  • FERGUSON, P. P. (1994) “The Flaneur on and off the streets of Paris”, The Flaneur içinde, Ed. Keith Tester, Routledge, New York.
  • FRISBY, D. (2003) “Georg Simmel: Modernitenin İlk Sosyoloğu”, Modern Kültürde Çatışma içinde, Georg Simmel, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • MAZLISH, B. (1994) “The Flaneur: from spectator to representation”, The Flaneur içinde, Ed. Keith Tester, Routledge, New York.
  • PARSONS, D. L. (2000) Streetwalking the Metropolis, Oxford University Press, Oxford.
  • SARI, A. (2012) “Flaneurün Edebi Etiyolojisi: Dünya Edebiyatın Flaneurlük”, Flaneur Düşünce içinde, Der. Hüseyin Köse, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SENNETT, R. (2002) Kamusal İnsanın Çöküşü, Çev. Serpil Durak-Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • TESTER, K. (1994) “Introduction”, The Flaneur içinde, Ed. Keith Tester, Routledge, New York.