Yapısalcılıktan Post-Yapısalcılığa Çoğulculuğun İnşası

Saussure, Durkheim’ın toplum teorisinden faydalanarak dilin toplumsal bir olgu olduğuna dikkat çekmiştir. Saussure’a göre dil bireylerin iradelerinden bağımsızdır. Böylece dil mevcut bir yapıyı ifade eden toplumsal sistem içinde değerlendirilir. Lévi-Strauss, toplumsal düzeyde farklı sistemlerin ve kültürlerin birbirleriyle üstünlük açısından karşılaştırılamayacağı görüşünü öne sürer. Althusser’in iddiası ise modern devletlerin toplumsal düzeydeki ilişkileri çoklu aygıtlarla düzenlediğidir. Post-yapısalcılara gelindiğinde artık toplumun bir ağ gibi çoklu ilişkilerden oluştuğu iddiası yaygınlık kazanır.

Construction of Pluralism From Structuralism to Post-structuralism

Saussure pointed out by deriving benefit from Durkheim’s social theory that language is a social phenomenon. According to Saussure language does not based upon individualistic will. This approaches led to the thought of “structure” present in a society. Lévi-Strauss flourished the thought saying different cultures can not be compared with each other considering one’s superiority. Althusser argued that contemporary states organise social relations in a society with multipal devices. When post-structuralists started to argue the thesis it was accepted more common that social relations happens on micro-organisations in a society. In conclusion society is thought that multiple relations constitute the whole society.

___

  • ALTHUSSER, L. (2006) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, Çev.: Alp Tümertekin, İthaki Yayınları, İsanbul.
  • ALTHUSSER, L. (2003) Felsefe ve Bilim Adamlarının Kendiliğinden Felsefesi, Çev.: Alp Tümertekin, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • BAUMAN, Z. (2000) Siyaset Arayışı, Çev. Tuncay Birkan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • BOYNE, R. (2009) Foucault ve Derrida: Aklın Öteki Yüzü, Çev.: İsmail Yılmaz, Bilgesu Yayıncılık, Ankara.
  • CORCUFF, P. (2008) Siyasetin Büyük Düşünürleri, Çev.: Aziz Ufuk Kılıç, Versus Kitap, İstanbul.
  • DELEUZE, G. (2006) Nietzsche and Philosophy, Çev. Hugh Tomlinson, Continuumbooks, London.
  • FAY, B. (2005) Çağdaş Sosyal Bilimler Felsefesi, Çev.: İsmail Türkmen, Ayrıntı yayınları, İstanbul.
  • FOUCAULT, M. (2005) Özne ve İktidar, Çev.: Işık Ergüden- Osman Akınhay, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • FOUCAULT, M. (2001) Yapısalcılık ve Postyapısalcılık, Çev.. Ümit Umaç- Ali Utku, Birey Yayıncılık, İstanbul.
  • FOUCAULT, M. (1999) Bilginin Arkeolojisi, Çev. Veli Urhan, Birey Yayıncılık, İst., 1999.
  • HEKMAN, S. (1999) Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Çev.: Hüsamettin Arslan, Bekir Balkız, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • KUHN, Thomas S. (1991) Bilimsel Devrimlerin Yapısı, Çev., Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • LEVI-STRAUSS, C. (2009) Myth and Meaning, Routledge Classics, London and New York.
  • LEVI-STRAUSS, C. (1966) Savage Mind, Editors: Julian Pitt-Rivers and Ernest Gellner, University of Chicago Press, Chicago.
  • LYOTARD, J.F. (2000) Postmodern Durum, Çev.: Ahmet Çiğdem, Vadi yayınları, Ankara.
  • MAY, T. (2000) Postyapısalcı Anarşizmin Siyaset Felsefesi, Çev.: Rahmi G. Öğdül, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • SAUSSURE, Ferdinand de (2006) Course in General Linguistics, Trans and Edit by Roy Harris, Open Court Clasics, London.
  • SWINGEWOOD A. (1998) Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi, Çev.: Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • SAY, Ö.,Toplum Düşüncesinde Görecilik,Kaknüs Yayınları,İstanbul,2010