Makaleler     Dergiler     Kitaplar    

Akademik Bakış - Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi

Yıl 2013 , Cilt , Sayı 36

Makale özeti ve diğer detaylar.

Makale özeti
Başlık :

Bizans müziği

Yazarlar :
Yazar kurumları :
İstanbul Teknik Üniversitesi1
Görüntülenme :
556
DOI :
Özet Türkçe :

Kökeni eski Helenistik Yunan sanatına dayanan Roma sanat geleneği Filistin, Suriye ve Mısır sanatının etkileri altında Bizans’ta yeni bir şekle bürünmüş ve bu medeniyete özgü Bizans sanatı özellikleri taşıyan bir sanat doğmuştur. Bu sanat dallarından birisi de Bizans müzik sanatıdır. Bizans müziği ile ilgili kaynaklar oldukça sınırlıdır. Dindışı müzik hakkında yeterli kaynak ve bilgi yoktur. Törenlerde okunan dinî ezgiler Psalmodia, Hymnos ve Ruhsal ezgiler adı verilen üç formdan oluşmuştur. Bizans ezgilerinin tümü “pthorika” denilen sekiz perde sistemi kullanılmıştır. Ses perdesinin temposunu ve kuvvetini ifade eden kırmızı mürekkeple yazılan işaretler Bizans notasyonunda kullanılmış diğer işaretlerdir. IX. yüzyıldan sonra da “neuma” adı verilen perde işaretleri kullanılmıştır. Bizans himnografyası manevi âlemin müzikle ifadesidir. İmparator ve imparatoriçe onuruna yapılan, aklamasyon adı verilen kilisedeki törenler daima dometicus adı verilen, koro şefi tarafından yönetilen “Kraktai” ve “psaltai korosu” tarafından icra edilirdi. Törenlerde kullanılan müzik aletleri ise antik çağlarda kullanılmış müzik aletlerinin ufak değişime uğramış türleriydi. Bizans müzik yaşamında pandura adı verilen uzun saplı telli müzik aleti, günümüz kemanın atası sayılan viel adı verilen yaylı çalgı, aulos, psalterion gibi müzik aletlerinin yanında org da kullanılmıştır.

Anahtar kelimeler :
Özet İngilizce :

Roman artistic tradition dating back to the old Hellenistic Greek art was reshaped by the Byzantine civilization under the influence of Palestinian, Syrian and Egyptian art thereby giving rise to an artistic fashion marked with the unique characteristics of Byzantine art. In that sense, one of the fields of art is Byzantine music art. Sources about Byzantine music are quite limited. There is hardly any source and information about non-religious music. The religious tunes that were used in rites were comprised of three forms which were Psalmodia, Hymnos and Spiritual tunes. All of the Byzantine tunes are based on eight-pitch system which is known as “pthorika”. Byzantine music makes use ekfotenik signs expressing high and low pitch. Other remarkable signs of Byzantine notation are made up of signs that are written in red ink in order to express the beat and vigor of a sound pitch. After 9th century, pitch sounds known as “neuma” came to be used. Byzantine hymnography refers to the expression of spiritual domain by means of music. Acclamations, rites in churches held in honor of the emperor and empress, used to be performed by “Kraktai” and “psaltai chorus” which was mastered by a conducted known as dometicus. The musical instruments used in such rites were the slightly altered forms of instruments of antiquity. Among the musical instruments used in Byzantine music art were a long-necked stringed musical instrument called pandura, viel, which was another stringed instrument thought to be the old form of modern violin, aulos, psalterion and organ.

Anahtar kelimeler :
Tam metin (Türkçe) :
Paylaş :
Benzer Makaleler
Yorum Yap
  • Adınız :
  • Güvenlik Kodu :
  • Yorum :