Öz
Osmanlı
Devleti’nin batıya açılan kapısı olan Selanik, yirminci yüzyılın başında mimari
açıdan olduğu kadar banisinin sıra dışı kabul edildiği bir mabedin yükselişine
tanıklık etmiştir. Kentin doğu surlarının dışında gelişen ve yalılarıyla ünlü
Hamidiye Mahallesinde1901’de inşasına başlanan Hamidiye/Yeni Cami on bir ay
sonra 1902’de ibadete açılmıştır.
Söz konusu cami
Hamidiye mahallesinde ikamet eden Yahudilerin ihtida etmelerinin şerefine fes
tüccarı Ahmet Kapancı tarafından inşa edilmiştir. Selanik’in modern
mahallesinde ortaya çıkan bu yeni cemaatin ihtidası, dönemin yöneticileriyle
halkı ikna etmemiş olmalıdır. O yüzden devlet ricali söz konusu cemaati içinde
kuşkuyu barındıran “avdeti” sıfatıyla isimlendirmeyi yeğlemiştir. Bu kuşkuyu
taç kapıdaki kitabede açıkça görmek mümkündür.
Caminin mimarı,
taç kapının sol tarafında yer alan kitabeye göre, İtalyan Vitaliano Poselli’dir.
Poselli Selanik’te kilise, cami ve birçok köşkün yanı sıra kamu binalarında
imzası bulunan bir mimardır.
Kare planlı harim
kısmı dört duvara oturan kubbeyle örtülmüştür. Son cemaat yeri harimin kare
görünümünü dikdörtgene çevirmiştir. 1912’ye kadar cami ibadete açık kalmıştır.
1924’te Anadolu’dan Selanik’e gelen Rumlara bir süreliğine ev sahipliği
yapmıştır. Minaresi yıkılarak 1963’e kadar Arkeoloji Müzesi olarak
kullanılmıştır.
Caminin genel
görüntüsü mimaride etkilenme döneminin izlerini taşımakla birlikte esas etkinin
cümle kapsını çevreleyen unsurlarda, minarede ve pencerelerin tasarımında
meydana geldiği gözlenmiştir. Bununla birlikte cümle kapısının üstünü süsleyen
at nalı şeklindeki kemeri ile dört cephede yer alan pencerelerin beş sütun
üzerine oturan iki şeritli kemerleri Endülüs mimarisi etkisindedir.
Özetle Selanik
Hamidiye Camii klasik İslam mimarisinden etkiler taşımakla beraber Neo-Gotik ve
etkilenme döneminin diğer özelliklerini taşıdığı söylenebilir.
___
1.Cumhurbaşkanlığı Osmanlı Arşivi
COA., Plan Kroki Proje ve Haritalar [PLK. P., 1339]
COA.,Yıldız Esas Evrak Defterleri [YEE.d.410/3, (07.03.1905/30.Z.1322)]
COA.,Yıldız Esas Evrak Defterleri [Y.EE.d.410/5, (09.04.1902/30.Z.1319)
COA.,Yıldız Esas Evrak Defterleri [YEE.d.410/6, (07.03.1905/30.Z.1322)]
COA.,Yıldız Esas Evrak Defterleri [YEE.d.410/7, (07.03.1905/30.Z.1322)]
COA., Yıldız Esas Evrak Defterleri [Y.EE.d.410/9, (09.04.1902/30.Z.1319)]
COA., Hazine-i Hassa Tahrirat Kalemi [HH.THR., 208/30, lef 1, 2(15 Râ 1307/9.XI.1889)]
COA.,Hazine-i Hassa Tahrirat Kalemi [HH.THR., 208/31, lef 3(17 Câ 1307/9.I.1890)]
2.Yayımlanmış Eserler
Aksoy, A. (2003).Yunanca-Türkçe/Türkçe-Yunanca Sözlük,İstanbul:Alfa Yayınları.
Basil, G. C. (1994).“Selanik” Doğu Akdeniz’de Liman Kentleri 1800-1914, Ed. Çağlar Keyder, Y. Eyüp Özveren, Donald Quataert, Çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Bayram, S. (2017). Osmanlı Döneminde Selanik Limanı: 1869-1912, Ankara:TTK.
ColonasV. (2001).“Mimari Dönüşümler”, Selânik 1850-1918, Çev. Cüneyt Akalın, Der.:GillesVeinstein, İstanbul:İletişim Yayınları.
Dimitriadi, V. (1983). TopogarafiaTisThessalonikis Kata Tin EpohiTisTurkokratias 1430-1912,Thessaloniki:Ekdodikosİkos.
Ebussuûd. (2006). Ebussuûd Tefsiri, Ter: Ali Akın, C. I-XII, İstanbul:Boğaziçi Yayınları.
Eflatun. (1985).Devlet, İstanbul:Remzi Kitabevi.
Gardin, N. vd. (2006).Larousse Semboller Sözlüğü, Çev: Beyza Akşit, İstanbul:Bilge Kültür Sanat.
Grabar, O. (2010). İslam Sanatının Oluşumu, Çev. Nuran Yavuz, İstanbul:Kanat Kitap.
Jung, C. G. (2015). İnsan ve Sembolleri, Çev: Hatice Mukadddes İlgün, İstanbul:Kabalcı Yayınları.
Küçük, A. (1992). Dönmeler Tarihi, Ankara:Rehber Yayıncılık.
Küçük, A., Tümer, G., Küçük, M. A. (2011).Dinler Tarihi,Ankara:Berikan Yayınevi.
Eliade, M. (2005). Dinler Tarihi, Çev. Mustafa Ünal, Konya:SK Yayınları.
Molho, R. (2015). Selanik Yahudileri 1856-1919 Özel Bir Cemaat, Çev: Panayot Abacı, İstanbul:Bağlam Yayıncılık.
Sami, Ş. (1989). Kâmûs-ı Türkî, İstanbul:Çağrı Yayınları.
Şenyurt, O. (2016). “Selanik Hamidiye Cami: II. Abdülhamit Döneminde Mimaride Geleneksel Yaklaşımlar ve Oryantalizm”, KOSBED, 31, ss. 185-208.
Turani, A. (1975). Sanat Terimleri Sözlüğü, Ankara:Toplum Yayınevi.
Veinstein, G. (2001). “Seküler Bir Paradoks”, Selânik 1850-1918, Çev: Cüneyt Akalın, Der.:Gilles, Veinstein, İstanbul:İletişim Yayınları.
3.SözlüKaynaklar
Osman İsmailoğlu, 12.02.1949, Samana(Kumçiftliği), Batı Trakya, Yunanistan, Selanik Makedonya-Trakya Müslümanları Eğitim ve Kültür Derneği Başkanı
4.İnternet Kaynakları
https://www.batitrakya.org/yazar/aydin-bostanci/unutulmus-osmanli-mirasi-selanik-iskele-camii.html, 21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
http://selanikgezirehberi.blogspot.com/2013/02/yeni-camii.html,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
https://twitter.com/nataliavazyan/status/674332915900223489,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
https://www.aksam.com.tr/dunya/selanikte-90-yil-sonra-3-kisiyle-ilk-namaz/haber-233568,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
https://www.batitrakya.org/bati-trakya-haber/selanikteki-yeni-camiide-90-yil-sonra-namaz-kilindi.html,21Temmuz 2018’de edinilmiştir.
https://www.batitrakya.org/bati-trakya-haber/selanik-yeni-camide-bayram-namazi.html,23 Ağustos 2018’de edinilmiştir.
http://alirizasigirci.blogspot.com/2013/05/selanik-donmelerinin-camisi-camiye-mi.html,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
https://masonlar.org/masonlar_forum/index.php/topic,13681.msg87891.html?PHPSESSID=56ebbf7ad1f7fa407c8405de494ffc9b#msg87891,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.
http://alirizasigirci.blogspot.com/2013/05/selanik-donmelerinin-camisi-camiye-mi.html,21 Temmuz 2018’de edinilmiştir.