Toplumsal Bir Tip: Misafir

Sosyoloji müktesebatına bakıldığında, yapılan çalışmalarda toplumsal tiplerin izlerini görmek mümkündür. Zira toplumsal ilişkilerin somut hale gelmesinde, değerlerin inşa edilmesi ve toplumsallaşmanın sürdürülmesinde toplumsal tipler merkezi bir rol oynamaktadır. Bir toplumdaki yerleşik toplumsal kategori ve tiplerin izlerini sürmek, en nihayetinde toplumsal yapıyı çözmek anlamına gelmektedir. Toplumsal tipler, gündelik yaşamdaki sağduyu bilgisinin devam ettirilmesinde aktif rol oynamaktadır. Tipler, gündelik yaşamdaki rutinler, çatışmalar, bir araya gelme ve ayrılmaların kilit kavramlarından birini teşkil etmektedir. Toplumsal tiplerin, bir toplumu anlamanın yollarından biri olduğu kabulü ile bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışmada “misafir” tipi ele alınmaktadır. Misafir tipini ve misafirlik kurumunu var eden temel kavramların izi sürülmektedir. Misafir tipi ve misafirlik kurumunun modern dönemde geçirdiği değişim ve dönüşümler etraflıca ele alınmaktadır.

A Social Type: Guest

Looking at the sociology acquis, it is possible to see the traces of social types in the studies. This is because social types play a central role in concretization of social relations, in construction of values and maintenance of socialization. Tracing settled social categories and types in a society means ultimately solving the social structure. Social types play an active role in maintaining the common sense knowledge in everyday life. Types are one of the key concepts of routines, conflicts, gatherings and separations in daily life. This study was conducted with the recognition that social types are one of the ways of understanding a society. In this study, the type “guest” is analyzed. The main concepts that make up the guest type and the institution of being a guest are followed. The changes and transformations experienced by the type of guest and the institution of being a guest in the modern period are discussed in detail.

___

  • Adorno, T. W. (2000). Minima Moralia, (çev: Orhan Koçak ve Ahmet Doğukan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Altunbay, M. (2016). Temel Bir Değer Olarak Dede Korkut’ta Misafirperverlik ve İzzeti İkram, Akademik Bakış Dergisi (56), ss.359-371.
  • Alver, K. (2007). Siteril Hayatlar, Ankara: Hece Yayınları.
  • Alver, K. (2012). Flaneur: A Modern Urban Figure. Journal of Academic Inquiries, Vol. 7, No: 2, pp: 285-293.
  • Alver, K. (2013). Mahalle, Ankara: Hece Yayınları.
  • Alver, K. (2014). “Ev Halleri”, Mahalle Mektebi, Sayı: 19, ss. 49-51.
  • Alver, K. (2018). Yerli Yerinde, İstanbul: İz Yayınları.
  • Anderson, N. (1923). The Hobo: The Sociology of The Homeless Man. Chicago: University of Chicago Press.
  • Aydemir, M. A. (2016). “Sosyal Alanın Tipleştirilmesi: Toplumsal Tipler”, Toplumsal Tipler içinde (ed: M. Ali Aydemir). İstanbul: Açılım Kitap Yayınları.
  • Babaoğlu H. (2008). “Müsaitseniz, akşama gelmeyeceğiz!”, https://www.sabah.com.tr/yazarlar/babaoglu/2008/12/26/musaitseniz_aksama_gelmeyecegiz, Yayın tarihi: 26.12.2008 Erişim Tarihi: 02.02.2019.
  • Baker, U. (2012). Kanaatlerden İmajlara. (2. Baskı). (çev: Harun Abuşoğlu). İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Bauman, Z. (2016). Sosyolojik Düşünmek, 13. Baskı, (çev: Abdullah Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Becker, Howard S. (1976). Art Worlds and Social Types. American Behavioral Scientist, Vol. 19, No: 6, 703-718.
  • Bedir, M. (2015). “Misafiri Severiz Ama Zamanında Gitmesini Bilenini”, söyleşiyi yapan: Derya Gürsel, http://www.arkitera.com/soylesi/675/merve-bedir , yayın tarihi: 26.03.2015, Erişim Tarihi: 02.02.2019.
  • Berger, P. L. & Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin Sosyal İnşası, (çev: Vefa Saygın Öğütle). İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Birekul, M. (2014). Armağan Kültürü, İstanbul: AçılımKitap Yayınları.
  • Bozkurt, N. (2005). Mihmandar, TDV İslam Ansiklopedisi, C.30, ss.25-26.
  • Bourdieu, P.(1984). Homo Academicus. Paris: Minuit.
  • Çağırıcı, M. (2005). Misafir, TDV İslam Ansiklopedisi, C.30, ss.171-172.
  • Çubukçu, Kemal (2016). “Konaklama İşletmelerinde Turistlerin Anadolu Misafirperverliği Algısının Satın Alma Sonrası Tutum Ve Davranışlarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Derrida, J. (2000). Of Hospitality, (translated by: Rachel Bowlby). Stanford, California: Stanford University Press.
  • Ertuğrul S. (2005). “Derrida Davetsiz Misafir”, https://davetsizmisafir.org/2005/10/24/derrida-davetsiz-misafir/, yayın tarihi: 24.10.2005, Erişim Tarihi: 02.02.2019.
  • Goffman, E. (2017). Etkileşim Ritüelleri, (çev: Adem Bölükbaşı). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Göçer, O. (1968). “Misafir Odaları”, Mimarlık Dergisi, Sayı: 12, ss: 28-31.Irwin, J. (1970). The Felon. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.
  • Işıklı, Ş. (2015). “İlticanın Yapısökümcü Felsefesi: Konuksevermezlik Sorunu”, Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 24, ss: 55-75.
  • Karadağ, B. (2008). “Sünnette Misafirlik ve Misafir Ağırlama”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Klapp, O. E. (1958). “Social Types: Process and Structure”, American Socological Review, 23: 674-678.
  • Klapp, O. E. (1949a). The Fool As A Social Type. American Journal of Sociology, 55: 157-162.
  • Klapp, O. E. (1949b). The Folk Hero, The Journal of American Folklore, Vol. 62, No. 243 (Jan. - Mar., 1949), pp. 17-25.
  • Klapp, O. E. (1964). Symbolic Leaders. Chicago: Aldine Publishing Co.
  • Koyuncu, A. (2014). Kentin Yeni Misafirleri Suriyeliler. Konya: Çizgi Kitabevi Yayınları.
  • Laloğlu, P. (2017). “Göstergebilimsel Bir Yaklaşımla Misafir Odası Analizi”, Folklor/Edebiyat, cilt:23, sayı:91, ss: 105-124.
  • MacKinnon, D. W. (1944). The Structure of Personality. (Ed: J. McV. Hunt). Personality and the Behavior Disorders. New York: The Ronald Press Company.
  • Mills, C. W. (1951). White Collar: The American Middle Classes. New York: Oxford University Press.
  • Nursi, S. (2012). Mesnevi-i Nuriye. Ankara: Envar Neşriyat
  • Özyer, H. (20169. Elâlem, Toplumsal Tipler. (Ed. M. Ali Aydemir), İstanbul: Açılımkitap Yayınları.
  • Park, R. E. (1928). “Human Migration and The Marginal Man”, American Journal of Sociology, Vol: 33, pp: 881-893.
  • Schütz, A. (1944). “The Stranger: An Essay in Social Psychology”, American Journal of Sociology, Vol: 49, Issue: 6, pp: 499-507.
  • Schütz, A.(2016). “Eve Dönen”, Yabancı, (der: Levent Ünsaldı). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Siu, P. C. P. (1952). The Sojourner. American Journal of Sociology, Vol. 58, No. 1, pp. 34-44.
  • Subaşı, N. (2018). “Misafir Odası”, Sosyoloji Divanı, Sayı: 11, ss. 313-317.
  • Tosun, A. (2018) Misafir Odası, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • UNHCR (2016). “Mülteci ve Göçmen?” Raporu, https://www.unhcr.org/cy/wp-content/uploads/sites/41/2018/02/UNHCR_Refugee_or_Migrant_TR.pdf, Erişim Tarihi: 24.02.2019.
  • Veblen, T. B. (2016). Aylak Sınıfının Teorisi, 2. Baskı, (çev: Eren Kırmızıaltın ve Hüsnü Bilir), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Yücel, E. (2013). Güç İlişkileri Açısından Delikanlılık. İstanbul: Doğu Kitabevi Yayınları.